האלימות שלא תמיד רואים- איך חשוב שניערך

ב- 25.11 יתקיים יום המאבק באלימות במשפחה.
לא בא לכם לקרוא על זה, נכון? הרי יש כל כך הרבה צרות אחרות: כלכלה, ביטחון, התחממות גלובלית וגם סתם ענייני היום-יום השוחק. מי רוצה עוד סיבה לדאגה? ושמענו על זה כבר בשנה שעברה, ובשנה שלפני כן. כמה אפשר? ובכלל, זה הרי לא קשור אלינו.
אז נכון שקשה מספיק, ונכון שאנחנו מוצפים בדיווחים על אלימות, אבל חשוב שנמשיך לשמוע על זה בדיוק בגלל האמונה המוטעית ש"לנו זה לא יקרה". הרעיון הכל כך רווח הזה מקשה עלינו להגן על עצמנו ולפעמים מסנוור את עינינו ומונע מאיתנו לזהות גם את מה שניצב ממש מולנו. נתון מעניין של הלמ"ס עוסק בחוויה של ביטחון אישי בקרב נשים בתקופת הקורונה: נשים דיווחו על עליה בתחושת הביטחון במרחב הציבורי (למשל ללכת ברחוב לבד בשעות החשיכה), אך במקביל באותה תקופה נשים דיווחו על ירידה בתחושת הביטחון בבית. נתוני המשטרה מראים שבשנה ממוצעת נפתחים כ-20,000 תיקים סביב תלונות על אלימות במשטרה; אבל בשנים 2018-19 המספר קפץ ל-30,000. ואלה רק המקרים שהגיעו לדיווח במשטרה- המספרים האמיתיים כנראה גדולים בהרבה. כל כך הרבה נשים לכודות במעגל האלימות- לא מן הנמנע שאחת מהן עובדת אצלכם בארגון.

אז מה תפקידכם?
קודם כל לשמור על עיניים פקוחות. סימני האזהרה הבולטים ביותר הם הגופניים- שטפי דם, נקעים וחבלות ללא הסבר, פנסים בעיניים. אבל מאחר והאלימות איננה בהכרח פיזית, חשוב לשים לב גם לסימנים עדינים יותר. אלו כוללים שינויים בהתנהגות כך שהאשה הופכת מופנמת ושקטה, מדוכאת, מרוחקת, מבטלת פגישות או מאחרת, נראית מותשת או מבוהלת, נלחצת כאשר הטלפון שלה מצלצל, מדווחת לבן הזוג היכן היא ומה היא עושה, מגיעה לעבודה רק בליוויו, חוששת להשתתף בפעילויות חברתיות אחרי שעות העבודה, מתנתקת ממעגלים חברתיים, לובשת בגדים ארוכים, צעיפים או משקפי שמש בעונות ומצבים שאינם מתאימים. חשוב לדעת שאלימות במשפחה נוטה להסלים בחומרה ובתדירות ככל שהיא חוזרת על עצמה, ולכן יש חשיבות לזיהוי מוקדם ולהתערבות.
לפעמים אנשים מתעלמים מסימני אזהרה מתוך חוסר אונים. המחשבה הלא מודעת היא משהו כמו "הרי ממילא אני לא יכולה לעזור- עדיף שלא אבחין במה שקורה".

לכן חשוב לדעת מה כן אפשר לעשות:

  • לדבר. פנו זמן לשיחה שיכולה להיות ארוכה וכאובה. הקשיבו הקשבה פעילה- אמרו בפירוש שאכפת לכם, שאתם רוצים לעזור, שאלו שאלות אבל אל תלחצו, אל תגיבו באופן שיפוטי ואל תמהרו להציע עצות.
  • הבהירו לעובדת שאתם מאמינים לה, שהדבר אינו באשמתה, ושהמצב אינו תקין: זוגיות אינה אמורה לכלול אלימות משום סוג.
  • חשבו. אל תמהרו להבטיח משהו שלא תוכלו לעמוד בו. הסבירו שאינכם נוטשים אותה- אתם לוקחים את מצבה מאד ברצינות ורוצים לחשוב על מענה נכון.
  • אין חובת דיווח לרשויות. אתם גם לא יכולים להתלונן בשמו של מי שנתון לאלימות, אלא אם כן ראיתם במו עיניכם. היוצא מהכלל הוא כשמדובר גם בקטינים שחשופים לאלימות או התעללות.
  • הזהרו. זכרו שעלולה להיות כאן סכנה ממשית הכוללת סכנת חיים. האחריות כבדה מכדי לשאת בה לבד, ומכאן חשיבותו של הסעיפים הבאים-
  • התייעצו. אל תישארו עם זה לבד. השתמשו במשאבים הקיימים בתוך הארגון ומחוץ לו. משרד הרווחה מפעיל מוקד במספר 118. המוקד עובד מסביב לשעון 24/7, ונותן מידע וגם סיוע מיידי בעת הצורך. היעזרו במשאבי מידע הקיימים ברשת, למשל באתר של פורום מיכל סלה: https://www.michalsela.org.il/important-information.
  • עודדו קבלת עזרה. הכי חשוב לעודד אותם לפנות ולקבל עזרה. להלן קישור לרשימת המרכזים >
וכמובן, אנחנו בצוות "מצבים" מומחים בתחום האלימות ומניעתה, אתם מוזמנים להתייעץ איתנו כיצד להתמודד עם הנושא ואיך נכון להגיש עזרה.

נייחל למיגור התופעה כך שלא נצטרך בעתיד יום מיוחד לציון הנושא, ונשמח לעמוד לשירותכם בעת הצורך.

עדה וצוות "מצבים".

תגובות לכתבה
+ הוסף תגובה

הוספת תגובה חדשה

רוצה להצטרף לשיח?

אשמח לקבל את תגובתך!

Comments are closed.