איזה לחץ! מה עושים איתו?

לחץ. כולנו מכירים את זה: יום עבודה עמוס, יומן צפוף, אלף משימות, כל אחד צריך ממך משהו- ועכשיו, איחור נגרר בלו"ז שמתחיל מעשר דקות ועד סוף היום תופח לשעה. הראש כואב, העייפות מצטברת, וכאילו זה לא מספיק צריך גם לנהל מרחוק את ענייני הילדים ואולי גם לקפוץ לסופר בדרך הביתה. פקקים בהלוך, פקקים בחזור, שיחות עבודה בטלפון ללא הרף. שעות פנאי? הצחקתם אותנו.

ומעבר לכך, ציפיות מכל עבר: העובדים צריכים גם להיות מהירים וגם לספק תוצר איכותי; המנהלים צריכים גם להכיל את האנשים שלהם וגם להראות תוצאות. וכשמחוץ לעבודה שומעים על קורונה, ואלימות, והכלכלה, והמצב הבטחוני- איך בעצם אפשר להירגע?

הבעיה הגדולה עם סטרס היא שהוא נוטה להנציח את עצמו. למשל, אנשים הנתונים בלחץ מתקשים להירדם; למחרת מתעוררים מותשים, מתפקדים פחות ביעילות והלחץ גדל בהתאמה. או דוגמה אחרת, של מתח פנימי שנאגר כל היום ובערב יוצא החוצה ככעס שמופנה אל הילדים או אל בן/בת הזוג, והנה נוצר סטרס נוסף. הלחץ מהעבודה שמגיע הביתה הוא תסריט נפוץ, אבל גם ההיפך כמובן קורה לא מעט.

הקשר בין לחץ וכעס מוכר לכולנו באופן אינטואיטיבי. כשאנחנו עמוסים, עייפים ומודאגים, קשה לנו לשאת תסכול נוסף, גם אם הוא קטן; ואז, כשתסכול כזה נקרה בדרכנו, כבר אין כוחות לווסת את הרגש, לחשוב בהיגיון ולהתמודד בתבונה. אין מקום להכיל עוד קושי, אפילו עוד טיפה אחת, המיכל עולה על גדותיו- ואנחנו מתפרצים.

מה עושים?

  • עושים סדר– לפעמים במצבי לחץ נהיה קשה להבחין בין הגורמים השונים למצב: מה בעצם מלחיץ אותנו? כשמעלים את כל גורמי המתח על הכתב התמונה מתבהרת ואפשר לבחון איך ומתי מטפלים בגורמים שעלו. בשלב הבא נעבור על הרשימה נראה מה דחוף ומה חשוב ונעשה תיעדוף.
  • תיאום ציפיות– בתהליך התיעדוף יתכן שנגלה שכמות המטלות אינה ריאלית. כאן נצטרך ללמוד להגיד "לא" למטלות נוספות, ולנסות למצוא פתרונות אלטרנטיביים למטלות קיימות שעוברות את גבול היכולת, אם על ידי האצלת סמכויות, או על ידי פניה לעמיתים ו/או למנהלים בבקשת עזרה.
  • תקשורת ויחסים- ללמוד לתקשר בצורה ברורה ולא מאשימה את הצרכים שלנו, ולא להניח שאחרים "יבינו לבד". תקשורת ברורה ומכבדת תביא ליותר שיתוף פעולה, ולעבודה משותפת למען מטרות ביחידה הזוגית, המשפחתית ובעבודה. תקשורת מסוג זה היא גם דוגמה אישית לעובדים, ודרך יעילה לבסס תרבות של תקשורת פתוחה.
  • לדאוג לאחרים- אנשים שמרגישים שעומדים לטבוע תחת ים המטלות לא יוכלו להיות במיטבם, ולכן חשוב לווסת נכון את המטלות והדרישות: לחלק אותן נכון בין העובדים, להציב לוח זמנים ריאלי, לפרוט אותן למשימות קטנות ולתת כלים לביצוע ברמה הפרקטית. לא תמיד עובדים ירגישו שהם יכולים להגיד שהם בעומס יתר, שהרי המשמעות היא שלא עמדו בציפיות. חשוב להרגיע, להזמין אותם לדבר על הלחץ ולעזור בוויסותו.
  • לטפל בעצמנו- בלי קשר לתפקיד שאותו אנחנו ממלאים, לקחת זמן הפוגה שמוקדש רק לעצמנו ולדברים שאנחנו אוהבים: פעילות ספורטיבית, קריאת ספר, חוגים, מפגש עם חבר או חברה, מדיטציה, תרגול מיינדפולנס וכו'. הפוגות מסוג זה הן נוגד שחיקה חשוב, אפילו אם לוקחים אותן במנות קטנות.
  • ללכת ליעוץ מקצועי- לחץ עלול לגבות מחירים כבדים של חרדות, קשיים בשינה, בעיות בריאות שמושפעות ממתח נפשי (למשל יתר לחץ דם, כאבי גב, סוכרת) ועוד. במקרים כאלה כדאי מאוד לפנות לעזרה מקצועית כדי לקבל כלים להתמודדות עם הלחץ.
וכמובן, אנחנו בצוות "מצבים" כאן עבורכם, אתם מוזמנים להתייעץ איתנו כיצד להתמודד עם הנושא ואיך נכון להגיש עזרה.
עדה וצוות "מצבים".
תגובות לכתבה
+ הוסף תגובה

הוספת תגובה חדשה

רוצה להצטרף לשיח?

אשמח לקבל את תגובתך!

Comments are closed.