איך נכון לעבוד עם בינה מלאכותית?

המחשב האישי, האינטרנט, הטלפון החכם- כולם לא פחות ממהפכות. ועכשיו עומדת לפתחנו המהפכה הגדולה הבאה: בינה מלאכותית (Artificial Intelligence, AI). בחלקנו היא מעוררת סקרנות ועניין, ויש מי שמקבלים אותה כצעד הטבעי הבא בעולם ההופך יותר ויותר נשלט ע"י מחשוב. אבל יש גם קולות אחרים, בולטים, שמשדרים פחד והתנגדות. אנחנו כבר יודעים שכל שינוי משמעותי טומן בחובו אי וודאות, והבלתי צפוי תמיד נוטה לעורר פחדים. אם ניקח בחשבון גם את מצב הכלכלה, יוקר המחיה ואי הוודאות בשוק העבודה הישראלי, נוכל להבין שתגובת החרדה טבעית ומתבקשת. אלא שהפעם היא מתנפחת למימדי ענק, כאשר נביאי הזעם מדברים על טלטלה שתהפוך מקצועות שלמים ללא רלוונטיים. מפחיד, לא?
בשנות השמונים נכנסה לשימוש המצאה חדשנית- הכספומט. בארה"ב התעוררה בהלה בקרב עובדי בנקים, כאשר אחדים חזו כי טכנולוגיה זו תביא לפיטורים המוניים. אבל התחזית השחורה לא התממשה, אלא להיפך: בעשורים שחלפו מאז נרשמה גדילה בהיצע מקומות העבודה. פקידי הבנק לא הפכו פחות נחוצים- תחת זאת התפקיד שלהם השתנה והשתכלל. את הלקח הזה חשוב לזכור כעת. התעלמות מהשינוי המאיים לא תעזור, גם אם היא מנחמת (באופן זמני). אנחנו לא יודעים מה יהיו תוצאותיו, אבל הסיכוי שהן יהיו חיוביות עבורנו יגדל ככל שנשכיל לנהל אותו ולרתום אותו לטובתנו, ולא לברוח ממנו או לטאטא מתחת לשטיח. עצתנו- היו אקטיביים.
להלן כמה רעיונות:

  • נסו להרגיע. במובן מסוים אין חדש תחת השמש. הזכירו שכבר התמודדנו עם שינויים מאיימים ושרדנו, ואפילו יצאנו ברווח (מי אמר זום ולא קיבל?). יש בסיס לאופטימיות זהירה.
  • למדו את הנושא ברמה הארגונית. למשל, הזמינו הרצאה, או פשוט התנסו יחד בטכנולוגיה. הורידו את ChatGPT או כל יישום רלוונטי אחר ועודדו את העובדים לנהוג באותו אופן ולהתיידד עם הטכנולוגיה שעומדת, כנראה, להיכנס לשימוש שגרתי.
  • הגדירו מחדש את השינוי כהזדמנות: שוחחו עם העובדים שלכם ובקשו מהם להציע רעיונות משלהם ביחס להטמעת AI בארגון. זכרו את דוגמת הכספומטים וחשבו יחד איתם כיצד הטכנולוגיה יכולה לייעל את תהליכי העבודה שלהם, לפנות אותם ממשימות רוטיניות ולמנף את היכולות שלהם לצורך ביצוע משימות מורכבות יותר. מעבר לרווח הקונקרטי שמהלך כזה עשוי ליצור, שיחות מסוג זה יחזירו לעובדים חוויה של שליטה, יעבירו מסר שהם עדיין חיוניים לארגון, ויעודדו אותם לחשוב באופן גמיש ופתוח- לא לברוח מהשינוי אלא להשתנות יחד איתו.
  • ככל שיתאפשר, העבירו מסרים ברורים לגבי העתיד. האם הארגון מתכוון למסד את השימוש בטכנולוגיה החדשה? באיזה אופן? האם הדבר עשוי לצמצם את כוח האדם או לבוא על חשבון העובדים בדרך אחרת? גם אם הבשורות לא יהיו מרגיעות כשלעצמן, זכרו והזכירו שידע הוא כוח וניתן להשתמש בו כדי להתכונן לבאות.
המציאות זזה באופן שקשה לצפותו. אנחנו לא יודעים כיצד AI תשתלב בעולמנו, בזירה הציבורית, האישית והמקצועית. בשורה התחתונה, סביר וצפוי שבתקופה כזו יתעוררו פחדים וחרדות בקרב עובדים, ושאלה יבואו לידי ביטוי כך או אחרת בתפקודם היום יומי.

אנחנו ב'מצבים' תמיד זמינים למעוניינים בחשיבה משותפת או למי שזקוקים לעזרה בהתמודדות עם חווית האיום, הפחד ואי הוודאות מהבאות.

עדה וצוות "מצבים".
תגובות לכתבה
+ הוסף תגובה

הוספת תגובה חדשה

רוצה להצטרף לשיח?

אשמח לקבל את תגובתך!

Comments are closed.