איזה עצבים!

לכולנו יש ימים כאלה שבהם שיבושים טריוויאליים ומרגיזים מצטברים למנה גדושה של כעס. חלקם מתאווררים בקלות, אבל יש גם סוג אחר של כעס- הסוג השקט יותר, הסמוי מהעין. אלה הכעסים שנוצרים בין אנשים שעובדים יחד במשך זמן והופכים למקור לקליקות במשרד, לרכילות מרושעת, לקואליציות שנוצרות בין ובתוך צוותים. כעס כזה כשאינו מטופל עלול להפוך להרסני ולפגוע לא רק באווירה אלא גם ביכולת לעבודה משותפת ותקינה.

הרבה פעמים מנהלים נדרשים להתמודד עם מתח בין אישי בתוך הצוות. מתח כזה ניכר בעיקר בחוסר יכולת של העובדים לשתף פעולה זה עם זה ביעילות. כשמשימות של עובדים טובים וחרוצים נתקעות בממשקי העבודה שלהם זה עם זה, יכול להיות שהגורם הוא כעס לא מדובר ביניהם, במיוחד אם הדבר חוזר על עצמו. למנהלים יש תפקיד חשוב במקרים כאלה, והוא איתור נקודות החיכוך וניסיון לפתור אותן. העובדים שלכם לא חייבים להיות חברים, אבל צריכים להיות מסוגלים ליחסי עבודה תקינים.

אז מה עושים?

  • ראשית, יש לזכור שלכעס גם צד חיובי: זהו איתות רגשי על משהו שלא מתנהל כשורה. אם נקשיב לכעס, נוכל לזהות בעיות ובתקווה גם להתייחס אליהן ולפתור אותן. דברו עם העובדים הרלוונטיים בשפה לא מאשימה אלא מתעניינת וסקרנית: מה קרה? מה לא מתנהל כשורה? הציעו את עזרתכם כמי שעשויים לספק פרספקטיבה שתאפשר התמודדות מוצלחת. הדרישה שלכם לתת מילים לרגש תעזור להם להשתהות, להתבונן בגורמים לקונפליקט ולחשוב על פתרונות, וזאת במקום לפעול באימפולסיביות בלהט הרגע.
  • במקרים הברורים יותר תתגלה מחלוקת עניינית, למשל על תחומי אחריות, שתוכלו להכריע בה וכך לפזר חלק מהמתח.
  • פעמים אחרות המתח יותר אישי באופיו, וקשור במפגש בין שני אנשים שמסיבות שונות מתקשים להסתדר זה עם זה. במקרה כזה כדאי, כרגיל, לנסות לברר את הנושא בשיחה. שבו עם כל אחד מהם בנפרד, דברו על המתח באופן ישיר ולא שיפוטי. המנעו מלתפוס צד אבל נסו להבין את מקור הכעס. בשלב הבא אפשר לנסות (בזהירות) לעזור לכל אחד מהם לראות את המצב כפי שאתם רואים אותו- כלומר לכלול בחשיבה גם את נקודת המבט של האחר, וגם את המחיר שהחיכוך גובה מעבודתם. עודדו אותם לשבת לשוחח זה עם זה, והציעו לתווך שיחה כזאת. בצד הצעת עזרה חשוב שתבהירו שיש להם אחריות למצוא דרך לעבוד ביחד.
  • הרבה פעמים כעס מתעורר באזורי פגיעות אישיים. למשל בין שני עובדים שחווים עצמם כמתחרים זה בזה על הכרה או נראות. במצבים כאלה מתן חיזוקים והתנהלות כללית רגישה יכולות לחולל פלאים.
צוותים שעובדים יחד באופן אינטנסיבי עשויים להיות פגיעים במיוחד להיווצרות של קונפליקטים וכעסים, וככל שהקבוצה גדולה כך מסובך להבין את מערך הכוחות ולנהלו נכון. בכל אחד מהמקרים האלה מבט חיצוני יכול להיות לעזר רב. אנו ב'מצבים' מזמינים אתכם להתייעץ ולחשוב יחד, בשקט וברוגע.
עדה וצוות "מצבים".
תגובות לכתבה
+ הוסף תגובה

הוספת תגובה חדשה

רוצה להצטרף לשיח?

אשמח לקבל את תגובתך!

Comments are closed.