איפה נמצאת ההזדמנות שלך השנה?

השנה העברית עומדת להסתיים ושנה חדשה עומדת בפתח, מביאה עמה- כתמיד- את הלא נודע. שנה חדשה היא הזדמנות לחשיבה רעננה ומחודשת על המתרחש, חשיבה שדרכה אפשר לזהות הזדמנויות חיוביות גם בשינויים שהיינו מוותרים עליהם לו הדבר היה תלוי בנו.

דוגמה שזמינה לכולנו מהעבר הקרוב היא הזום. פגשנו בו לראשונה במשבר הקורונה, כתחליף חלקי וזמני למה שהכרנו- עבודה מהמשרד. אבל הזמן עבר, ובחלוף ההלם הראשוני ותוך התנסות מתמשכת גילינו שהשד לא כל כך נורא, אפילו חיובי למדי. היום הזום (וחלופותיו) אינו נחשב תחליף בלתי מספק למפגשים פנים אל פנים, אלא כלי עבודה שגרתי בארסנל שלנו, כזה שיש בו יתרונות ויש בו חסרונות, וקשה לדמיין שנחיה בלעדיו.

רבים מרגישים בימים אלה את האדמה רועדת מתחת לרגליים. המשבר הכלכלי נותן את אותותיו בארגונים רבים ומטבע הדברים עולים רעיונות שונים אודות התייעלות וקיצוצים, הקשים שבהם נוגעים למישור המשאב האנושי, כלומר עצירת גיוסים ואף פיטורים. לא קל לקבל החלטה לפטר עובד, וודאי שלא קל להוציאה לפועל. צעד כזה מביא עמו באופן טבעי רגשות קשים כמו אשמה, צער, חרדה וכן הלאה, וכרוך במפגש עם רגשות דומים ועוצמתיים הרבה יותר של העובד המפוטר. אבל בצד זה- ומבלי להקטין את הקושי- אפשר לראות גם כאן הזדמנות להתחלה חדשה.

למה הכוונה? הפיטורים מכריחים את העובד לעבור לתחנה הבאה, מעבר שאולי לא היה עושה לולא נוצר ההכרח. הוא יתקשה לחשוב על כך כשהוא בעין הסערה, אבל אתם כמנהלים יכולים לזכור עבורו שאולי בהמשך יוכל לראות שאותו רגע משברי היה גם פתח לשינוי חיובי ובעצם להתקדמות ולהתפתחות. ודאי היו דברים שהיו קשים או פחות מוצלחים עבורו במקום העבודה ממנו יאלץ להיפרד, ואולי זו הזדמנות לחפש כיוונים אחרים שיהיו נכונים יותר עבורו. למשל, אם העובד היה מאחר באופן קבוע, יכול להיות שזו הזדמנות לחפש מקום עבודה קרוב יותר לביתו או כזה שמאפשר עבודה מהבית; אם התקשה להשמיע את קולו בסביבת עבודה אינטנסיבית ועמוסה יכול להיות שיצליח להתבלט יותר אם ישתלב בארגון קטן ומשפחתי יותר; וכן הלאה. גם מבחינת הארגון אפשר לחשוב על הדבר מנקודת מבט דומה: צמצום בכוח האדם יגדיל את העומס על אלו שנשארים, אבל זה לא בהכרח רע. יכול להיות שמעז יצא מתוק בדמות ייעול בתהליכי עבודה, קביעת סדרי עדיפויות נכונים יותר, למידה ארגונית אודות התמקדות במה שחשוב ומשמעותי וכן הלאה.

בפרוס השנה החדשה יש מקום לשמור על רוח אופטימית ולזכור שסוף הוא גם התחלה חדשה. מי שמצליח להישאר גמיש, להסתגל לשינויים ולראות את הפוטנציאל החיובי הטמון בהם עשוי לצאת נשכר גם מרגעים קשים.

שתהיה לכולנו שנה טובה וברוכה, שנת התחדשות והתפתחות.
עדה וצוות "מצבים"​

תגובות לכתבה
+ הוסף תגובה

הוספת תגובה חדשה

רוצה להצטרף לשיח?

אשמח לקבל את תגובתך!

Comments are closed.