לפזר את הערפל

אמנם קיץ והשמים בהירים, ההרגשה היא שהקורונה מאחורינו ואפשר לנשום לרווחה. אבל מי שמביט קדימה רואה שהשמיים מתחילים להתכסות בעננה מסוג אחר, זו של משבר כלכלי שנראה שרובץ לפתחנו. מכל עבר מומחים מדברים על מיתון עולמי מתקרב. חברות גדולות מקפיאות גיוסי עובדים חדשים, אחרות מתחילות לפטר עובדים וכמה חברות אף נסגרו. יותר קשה לגייס כסף ומתחילים להדק חגורות.

ענני הדאגה המעיבים על הארגונים מביאים עמם רוחות של אי וודאות וחשש בקרב העובדים. וכמו תמיד במצבי משבר, מפתה מאד להתעלם מהסכנה ולמשוך עוד קצת את אשליית השקט. אך במצב כזה חשוב לדעת ששתיקה אינה מרגיעה, להיפך- היא מעוררת חרדה נוספת.

כאמור, נקודת המוצא צריכה להיות שהעובדים שלכם בסטרס. כמוכם הם קוראים ידיעות ברשת, צופים בחדשות וחוששים לעתידם. המתח כנראה כאן כדי להישאר, לפחות לתקופה מסוימת, והמטרה שלכם אינה להעלים או לפוגג אותו אלא לעזור להם להתמודד איתו. התעלמות מהנושא או הבטחות ריקות מתוכן ש"אלינו זה לא יגיע" יעוררו בהם הרגשה שמי שמנווטים את הספינה מתקשים לראות את הקרחון שמולם.

אז איך תוכלו, בכל זאת, לעזור לעובדים שלכם בתקופה הקרובה?

  • מידע מוליד ביטחון. אינספור מחקרים הראו שאי וודאות יוצרת תחושה של חוסר אונים ומקשה על גיוס משאבים נפשיים להתמודדות. המקום שבו אתם יכולים לעזור הוא בהפחתת אי הוודאות. דברו עם העובדים שלכם, באופן מושכל וככל שמתאפשר כמובן. אי אפשר וגם לא בהכרח כדאי לשתף בכל מה שקורה מאחורי הקלעים, אבל כן חשוב לספק מידע ככל שניתן, למשל מידע על התוכניות וההיערכות האסטרטגית לתקופה הקרובה (כיוונים ומוצרים שהולכים לדחוף קדימה ואחרים שאולי מקפיאים כרגע וכו'). אם אין לכם אינפורמציה רלוונטית אפשר לשתף גם בזה, ולהבטיח שתעדכנו כשתהיה כזו. כך תיווצר הרגשה שאתם עם היד על הדופק ומנסים, ככל האפשר, לשמור על העובדים שלכם.
  • כמו אי וודאות, גם חוסר אונים מקשה על התמודדות מוצלחת. אם יש משהו שהעובדים יכולים לעשות בתקופה הזו כדי לחזק ולפתח את עצמם בכיוונים שיידרשו עכשיו בארגון, אמרו זאת. כך החשש מפני הלא נודע הופך למשימה, ומשימה היא דבר שאפשר להתכונן אליו ולעסוק בו, בניגוד לחרדה שמציפה בערפל.
  • תקופת אי וודאות היא הזדמנות לחזק את המחוברות, לאו דווקא על ידי השקעה בפעילויות ראוותניות, שכן ברגע שהאמצעים מצטמצמים יש גם חשיבות מעשית לשמירת משאבים לימי סגריר וגם עולה הנושא של נראות. נסו ככל האפשר לארגן פעילויות בהסתמך על כוחות פנימיים, לחפש פעילויות חינמיות או בעלויות מוזלות, לצאת לפעילויות התנדבותיות ועוד.
  • כמו כן יש מקום לחשוב על מתן כלים פרקטיים להתמודדות עם תקופת אי הוודאות, בין אם זה בהבאת הרצאות וסדנאות רלוונטיות (למשל בנושאי התמודדות עם לחץ, בניית חוסן, מיינדפולנס וכו') או חיזוק וסיוע ברמה הפרטנית.כולנו תקווה לימים בהירים יותר, ונשמח לעזור בכל צורך.
    עדה וצוות "מצבים".
תגובות לכתבה
+ הוסף תגובה

הוספת תגובה חדשה

רוצה להצטרף לשיח?

אשמח לקבל את תגובתך!

Comments are closed.