גיוון אנושי – האתגר

בשנים האחרונות מדובר רבות על גיוון (Diversity) בארגונים ובחברות. גיוון הוא דבר מבורך, טבעי ומתבקש, כייצוג מלא של כל סוגי האנשים בחברה. מן הראוי, והנכון שגם במקומות עבודה יהיה גיוון אנושי רחב ככל שניתן.

שונות אנושית מגוונת היא דבר נפלא, על כך אין עוררין, ועם זאת – כשאוסף אנושי רחב נקבץ במקום עבודה אחד יכולים לעלות מגוון אתגרים ומשברים שלעתים מציבים את המנהלים בדילמה לגבי דרכי הגישה וההתמודדות איתן. מנהל שפוגש אתגר שכזה ניצב לא אחת בפני שאלות לגבי דרכי הזיהוי, הגישה וההתמודדות עם מצבי משבר, בקרב מגוון של עובדים בעלי תרבות שונה.

מאוד שונים – ועם זאת מאוד דומים

עם כל זאת, בואו נסתכל על היופי הגלוי והנסתר במצב כזה של גיוון – בסופו של יום כולנו בני אדם, כולנו עשויים מאותם המרכיבים או החומרים, ואת כולנו מניעים, פחות או יותר, אותם הגורמים. אפשר לראות את השונה והדומה בו זמנית, ולראות את המחבר בינינו כאנשים.

לפני שניגשים להתבוננות במצב של משבר באוכלוסייה אנושית מגוונת, חשוב לזכור שכל סוג של משבר יכול לקרות לכל אדם ובכל נקודת זמן, ואין זה משנה כלל אם מדובר באישה או בגבר, מיוצאי מדינות מזרחיות או מערביות, אם מדובר במנהלים או בעובדים שעכשיו התחילו את דרכם בשוק העבודה, בכל מצב משפחתי, מכל רקע סוציו אקונומי, מכל מגדר או נטייה מינית, בני כל דת או חילוניים, ובעלי כל דעה פוליטית או חברתית.

איך מתמודדים עם משבר במצב מגוון שכזה?

איך מנהלים יכולים להבטיח מצב של התמודדות נכונה ויעילה עם משבר במצב מורכב שכזה? איך ניגשים למצב כזה? למי פונים כדי לקבל ייעוץ, ולהצליח למזער נזקים?

באופן כללי  לא תמיד אנחנו מצליחים להבין את הרגישות של מישהו אחר מאיתנו. כי יכול להיות שאנחנו מפחדים לפגוע, וכלל לא בטוחים מה מקובל ומה פחות ואם תהיה הסכמה או לא לקבל עזרה. באוכלוסיות מגוונות זה עשוי להיות מאתגר אפילו יותר. ולמרות זאת אסור לנו להרתע ולחשוש מלפתוח דברים.

בסופו של דבר הרי כולנו בני אדם, נכון?

כשמחליטים לפנות לאדם מרקע תרבותי שונה חשוב להעלות את הדברים מבלי להביע דעה או עמדה שנכונה לך – ללא ביקורתיות או שיפוטיות – אלא עם המון סובלנות למגוון.

ישנן אוכלוסיות שמבחינה אישיותית ותרבותית קשה להן להיחשף, לבקש או לקבל עזרה. לכן, מנהל מוכרח לקחת את זה בחשבון ולהיות יותר אקטיבי, לא רק לחכות ליוזמה מצד העובד או העובדת, אלא לשאול ולברר – בלי לתייג או לפרש את הדברים, רק לציין סימנים ועובדות נראים לעין, ולהציע עזרה.

העזרה תהיה קודם כל באמצעים הניהוליים שעומדים לרשותכם אך יש לכם את האפשרות גם להפנות את העובד במצב של משבר לקבלת עזרה מקצועית בצורה דיסקרטית.

בצוות של "מצבים" יש אנשי מקצוע מגוונים שמתאימים לאוכלוסיות המגוונות. אפשר וכדאי להתייעץ במקרה שכזה, ויכול להיות שנוכל לסייע בהבנה של מה ואיך נכון לעשות את הדברים.

נאחל לכולנו ימים שלווים, רגועים ובריאים, ואם זה לא קורה וכן יש מצב של משבר – שנדע לצלוח אותו במינימום נזק ומקסימום תועלת.

שלכם,

עדה וצוות "מצבים".​

תגובות לכתבה
+ הוסף תגובה

הוספת תגובה חדשה

רוצה להצטרף לשיח?

אשמח לקבל את תגובתך!

Comments are closed.