איך חוזרים לתפקוד תקין אחרי אסון במקום העבודה?

בכל ארגון או חברה זה יכול לקרות, מוות של עובדים בעקבות תאונת דרכים, התאבדות, תאונת עבודה חמורה, או מחלה מאיימת, אירוע בטחוני, פשע שהסתבך או אסון טבע, והוא יכול להיות אירוע צפוי או פתאומי.

בחודש שעבר פנו אלינו מחברה של כמאה עובדים בבקשה לסיוע בהתמודדות עם אסון שפקד את אותם.

הכל התחיל ביום ראשון לפני הצהריים כש- י', מנהלת משאבי האנוש, ענתה לטלפון. מעבר לקו חיכתה לה בשורה קשה מקרוב משפחתו של ג', אחד המנהלים בחברה, בחור צעיר וחברותי שאהוב על כולם, אבא לשני ילדים קטנים והשלישית בדרך, שסיפר לה על מותו הטרגי בתאונת דרכים בדרך לעבודה.

י' נכנסה לחדרו של המנכ"ל, סיפרה לו את מה ששמעה, ואחרי כמה דקות התכוננה לספר לעובדי המחלקה שלו ולעובדים בכלל את אשר אירע. היא התקשרה אלינו, לחברת "מצבים", ביקשה וקיבלה הכוונה וכמה כלים איך לספר לעובדים שלו את הבשורה.

יום אחרי הלוויה הגיעה מומחית מטעמנו אל החברה וכינסה את המנהלים. כל מי שבחר בזה קיבל את המקום להביע את רגשותיו ולשאול שאלות, והמומחית מהצוות שלנו העניקה לשדרת הניהול כלים טובים ומשמעותיים לתמיכה בעובדים שמתאימה למקום העבודה ולסיטואציה. בשלב הבא היא כינסה את העובדים הישירים של ג', ומי מהעובדים שהכיר אותו וביקש להצטרף. הוקדש זמן לשיחה, לשאלות ולהתמודדות עם הרגשות שצפים, וגם כאן – מי שהתאים לו קיבל את הבמה לשתף ולהביע את מה שהוא או היא מרגישים.

מעבר לנורמליזציה של הרגשות הקשים ותחושת האבל, אחד הדברים החשובים שהעובדים והמנהלים קיבלו היה היכולת לחזור לשגרת עבודה בזמן קצר יחסית, במסגרת שמאפשרת מתן מקום ותיחום לאבל ומסייעת בכך לחברה לשוב בהקדם להתנהלות השוטפת.

אין ספק שאסון שכזה יכול להוציא כל אדם מאיזון, להפר את השלווה ולמנוע ריכוז. לכל עובד ומנהל יש משמעות רבה בעבור חבריו לעבודה ולעתים אירועים כאלה גם מעוררים טראומות ישנות או מהדהדים אירועים כואבים שעוברים עכשיו עובדים מסוימים. הזמן שהחברה בחרה לתת לעובדים להביע את הרגשות שלהם לנוכח האסון, לתת במה לאבל ולתדהמה, להוקיר ולתת כבוד לנפטר ולמורשת שהשאיר, אפשרה לכולם להיות עצובים ואבלים – רגע לפני החזרה השוטפת לעבודה תקינה.

הפידבק המשמעותי ביותר שקיבלנו, בתום אותו השבוע, היה מהעובדים ומהמנהלים גם יחד;

  • עצם העובדה שדיברנו, כאבנו והרגשנו יחד, וידענו שבכל מצב יש לנו למי לפנות ועם מי לדבר כדי להביע את מה שהרגשנו – מאוד הקל עלינו.
  • העצב מציף אותנו אבל לא כמו שחששנו. כשאנחנו עוברים ליד המשרד שלו מותר לנו להיות עצובים, זה בסדר, וגם כשאנחנו יושבים בישיבה ואנחנו מדמיינים אותו נוכח וחושבים מה הוא היה אומר עכשיו, זה לגמרי טבעי.
  • התמיכה שקיבלנו והכלים להתמודד עם האסון הזה עזרו לנו לחזור לעבודה ולהצליח לתפקד.

תאונות ואסונות שכאלה יכולים לקרות כל הזמן, אין משמעות לגודל הארגון, לגיל של העובדים, למיקום הגאוגרפי או למצב החברה. צוות "מצבים" ערוך ומוכן לסייע לכם בזמן אמת בעת אסון ואחריו, ולעזור לכם לחזור לשגרה של תפקוד במהירות האפשרית לנוכח האירוע.

לפרטים נוספים אודות עזרה ראשונה במצבי חירום ומשבר >

אנחנו כאן, בשבילכם,

עדה וצוות "מצבים".

תגובות לכתבה
+ הוסף תגובה

הוספת תגובה חדשה

רוצה להצטרף לשיח?

אשמח לקבל את תגובתך!

Comments are closed.