איך מזהים שחיקה בעבודה, ומה אפשר לעשות כדי להימנע מזה?

אחת התופעות הבולטות בשוק התעסוקה במאה ה- 21 היא השחיקה. שחיקה יכולה להיגרם מלחץ רב, דרישות ועומס של עבודה רבה מידי בזמן מועט מידי, חוויה של יחס שלילי וחוסר תמיכה מצד המנהלים, כשמוטלת עלינו אחריות או סמכות כבדה מידי, מעבודה חד גונית ומשעממת, או חוסר מיצוי עצמי, או עובדים ומנהלים שמביאים את עצמם לקצה גבול היכולת שלהם, וחווית החיים שלהם היא של מרדף בלתי פוסק אחרי מטרה שתמיד מתרחקת ולעולם אינה מושגת.

למזלנו הרב, התופעה הזאת, השחיקה, היא תהליך הדרגתי שקורה לאורך זמן ולא בבת אחת, ולמזלנו הרב אולי אפילו יותר – התהליך הזה מגיע עם כמה נורות אדומות בולטות ומהבהבות שאם נשכיל לראות אותן בזמן אפשר יהיה לעצור את התהליך ולמנוע נזק משמעותי.

מהן ההתנהגויות שמעידות על שחיקה בעבודה?

במאמר שפורסם ב-Scientific American Mind הפסיכולוגים הרברט פרוידנברגר וגייל נורת' זיהו שנים-עשר שלבים, או נורות אדומות, אם תרצו, לזיהוי התנהגויות שמובילות לשחיקה בעבודה. השלבים האלה אינם מסודרים, בהכרח, לפי סדר הופעתם במציאות היומיומית, הם יכולים להופיע בכל דרך אצל כל אדם, חלקם או מקצתם, ובכל מקרה כדאי וחשוב לשים לב אליהם:

  1. הצורך בהוכחה עצמית כפייתית – צורך אובססיבי להראות לכולם כמה אני, כעובד או כמנהל, שווה. אפשר לראות את התופעה הזאת אצל העובדים הטובים, המתלהבים ובעלי המוטיבציה הגבוהה ביותר, אלה שלעולם לא יסרבו להרחיב את גבולות האחריות שלהם.
  2. מנוחה? מה זה?! – עובדים שמקמצים מאוד בזמן ההפסקה שלהם, או בחופשות, לוקחים את העבודה הביתה ומטשטשים גבולות בין זמן עבודה לזמן של "לא עבודה".
  3. פגיעה ברמה האישית – הפרעות ביציבות תזונתית, חוסר או היעדר שינה, הזנחה או חסר של מערכות יחסים בין אישיות וחברתיות.
  4. שחזור מצבי מצוקה או קונפליקט – במקרי קיצון נראה מריבות או וויכוחים שחוזרים על עצמם ואינם מטופלים, ואפילו חשש ממצב של איום או רדיפה, לחץ וחרדה מוגברים, ועצבנות.
  5. מה באמת חשוב לי בחיים? – האלמנט המשמעותי ביותר בחיים הופך להיות העבודה, והחברים והמשפחה נדחקים הצידה או זוכים להתעלמות, ואין שום זמן, פניות, וחשק להתפנות לדברים "אזוטריים" ובלתי רלוונטיים כמו תחביבים או התפתחות אישית.
  6. העלמת עין – בעיות יכולות לפתור את עצמן, נכון? ציניות, תוקפנות, חוסר סובלנות, "הצוות שעובד איתי לא מבין עניין","אולי הם אפילו טיפשים", "עצלנים או חסרי משמעת!" המקור לכל הבעיות שלי בחיים הוא לחץ של זמן ועבודה, אין שום קשר להתנהגות שלי .
  7. התבודדות והימנעות – כדי להקל על המתח פונים לעתים לסמים או לאלכוהול, ולא משתפים אף אחד.
  8. התנהגות חריגה או מוזרה – כולם בסביבה שמים לב להתנהגות אחרת, יוצאת דופן ואפילו מזיקה או הרסנית,המשפחה וגם החברים מתחילים לדאוג.
  9. אני לא חשוב עכשיו – היעדר כבוד או יחס לצרכים עצמיים או של אנשים אחרים, צרכים נתפסים כשוליים, חסרי ערך או מעכבים.
  10. תחושה קשה של ריקנות וחוסר משמעות – ריק לי בפנים ושום דבר לא מצליח למלא לי את החסר. אנשים שמגיעים למצב שכזה עלולים לפנות לפעילויות מוגזמות כמו בזבוז כסף ללא רסן, אכילת יתר, בריחה בדמות יחסי מין כפייתיים, אלכוהול או סמים.
  11. דיכאון – חווית חיים של חוסר וודאות, איבוד הדרך, תשישות ופחד או אדישות כלפי העתיד.
  12. תסמונת השחיקה – התמוטטות פיזית, רגשית ונפשית, מצב שדורש טיפול רפואי מלא.

איך מונעים מצב קיצוני של שחיקה בעבודה?

קודם כל שמים לב – כמנהלים, אם מבחינים בסימני קיצון שכאלה אצל העובדים שלנו, אצל הקולגות מדרג הניהול ואפילו אצל עצמנו – חשוב לשים לב למצב המשתנה, לא להתעלם ולטפל בנושא במירב הכוחות על מנת שהמצב לא ידרדר.

חשוב לקבל ולהציע עזרה מקצועית – חשוב לאתר ולזהות את הפונקציה בארגון שלכם, אליה ניתן לפנות לקבלת סיוע נפשי – זה הזמן לפנות ולהפנות לשם. ואם אין אצלכם אפשרויות לסיוע In House, זה הזמן ליצור קשר עם "מצבים", אנחנו יכולים לסייע לכם, המנהלים, בהתמודדות שוטפת עם עובדים בשלבי טרום מצוקה או משבר, להציע מגוון רחב ומקיף של אנשי צוות לסיוע לעובדים עצמם. כמו כן לעתים הקשיים נעוצים במישור הניהולי והארגוני וגם בכך נוכל לסייע מניסיוננו הרב. בכל מצב – אינכם לבד!

לקריאה נוספת בנושא כדאי להיכנס לכתבה הזאת >

ובכל מקרה של התמודדות עם שחיקה בעבודה אפשר לפנות אלינו לסיוע ותמיכה.

בברכת ימים שלווים,

עדה וצוות מצבים.

תגובות לכתבה
+ הוסף תגובה

הוספת תגובה חדשה

רוצה להצטרף לשיח?

אשמח לקבל את תגובתך!

Comments are closed.