מחלה של ילד או בן משפחה

כרעם ביום בהיר, או אחרי תהליך נמשך של הכרה בסימנים שהתפתחו, השמים נופלים – ומתברר לעובד או לעובדת שלכם שילדם או ילדתם חלו במחלה שעלולה, לא עלינו, לגרום לנכות או לסכנת חיים.

בשלב הראשון יש הצפה, כמו במשברים חריפים אחרים, הרבה חוסר וודאות וחרדות, והעבודה, בשלב זה, תופסת בטבעיות מקום מעט משני בחיים – כשהם עסוקים במלחמת טיפול והצלה. ההשלכות, מן הסתם, הן בכל המישורים: הרגשי, התפקודי, הכלכלי וכו', וכשיש עוד ילדים קטנים בבית ההתמודדות הופכת להיות הרבה יותר מורכבת.

בשלב השני, בדרך כלל, כבר נוצרת קצת יותר בהירות לגבי המצב ולגבי מה נדרש מבחינת בני המשפחה – מבחינת הצרכים בשהות על יד הילד החולה וההשלכות הכלכליות, במקרה שנדרשים טיפולים מעבר למה שמערכת הבריאות הציבורית מציעה. בשלב הזה ייתכן, שבחלק מהמקרים, ניתן יהיה לחזור לעבודה באופן חלקי, או שעלול להיווצר מצב שבו לא ניתן יהיה לחזור לעבודה כלל או רק לאחר תקופה מסוימת.

חשוב לקחת בחשבון שכמו בהתמודדות עם משברים אחרים כל אדם מתמודד בדרכו שלו והכל לגיטימי. יש כאלה שיתמוטטו ולא יתפקדו בכלל, ויש כאלה שיישארו מפוקסים וינסו לתפקד כרגיל (ואולי יתמוטטו מאוחר יותר).

כמנהלים ומנהלי משאבי אנוש, מה כדאי לעשות במצבים כאלה?

  1. בתקופה הראשונית, כמובן, לאפשר לעובדים לקחת ימי מחלה בהתאם לכללים ולפי סוג המחלה, ולהציע עזרה שמקלה על ההתמודדות הראשונית. הנה כמה אפשרויות להקלה על המצב ששמעתי מארגונים: משלוח ארוחות חמות לבית, תשלום משכורת מלאה לתקופה מסוימת (על אף שהעובד לא נמצא בהיקף מלא), מימון סיוע נפשי לכמה פגישות, וכו'.
  2. להשתדל להקל ולהתגמש ככל שאפשר מבחינת זמני הגעה, שינוי משמרות, קיצור יום העבודה וכו'.
  3. היכן שניתן – לאפשר לעבוד מרחוק.
  4. לזכור שהעבודה היא גם עוגן כלכלי שחשוב לשמור עליו, אבל גם העוגן השפוי שעוזר להסחת הדעת של העובד או העובדת.
  5. לאחר תקופה מסוימת, כמו בכל משבר, לבדוק אם ניתן להמשיך בהעסקה ובאיזו מתכונת, ולפעול בהתאם.
  6. לדאוג בארגון לאפשרות של ביטוח בריאות מיטיב לטובת העובדים ובני המשפחות, ולעודד את כלל העובדים, גם בגיוס עובדים חדשים ואפילו אם הם צעירים, להצטרף לביטוחים המוצעים.

אנחנו, צוות "מצבים", תמיד כאן כדי לסייע לעובדים בהתמודדות הלא פשוטה, ולסייע לכם, כמנהלים, לנהל את הסיטואציה במקצועיות וברגישות. צרו איתנו קשר >

רק בריאות!

תגובות לכתבה
+ הוסף תגובה

הוספת תגובה חדשה

רוצה להצטרף לשיח?

אשמח לקבל את תגובתך!

Comments are closed.