בדרך לארץ המובטחת – החופש לוותר על המוסכם והידוע ולהתחיל מחדש

לפעמים נדמה שהחיים מבוססים על רצף של ריטואלים מוכרים ומנחמים. באחד בספטמבר מהדורת החדשות תיפתח ב"שלום כיתה א", בחורף כל שבוע גשום ילווה בנתונים אודות מפלס הכינרת, ובשבועיים שלפני פסח כל שיחה תכלול את השאלה המוכרת "אז איפה אתם בסדר?". אבל לא השנה. כך גם במקומות העבודה- ספק אם תתקיימנה הרמות הכוסית החגיגיות וההתכנסות הכללית במשרדים, ואולי תעבורנה לקרירות וריחוק הזום.

לחג הזה אנחנו מגיעים חכמים יותר, שאננים פחות ולמודי ניסיון. בשנה החולפת למדנו שהדברים הברורים ביותר עשויים להשתנות באחת, למדנו גמישות והסתגלות. חג החירות הנוכחי מגיע לאחר שנה של מגבלות שלא הכרנו כמותן בעבר, מגבלות שהורגשו היטב בכל ארגון.

אז מה פירושה של חירות בתקופה הזו?

אולי זה לא מקרי שלמילה 'חירות' צלצול דומה לזה של המילה 'אחריות'. אולי חירות אמיתית היא מה שקורה כשאנחנו לוקחים בעלות על חיינו ומעניקים להם כיוון. אולי דווקא משום המגבלות מתאפשר חופש עמוק יותר: החופש לוותר על המוסכם והידוע ולהתחיל מחדש. איש מאיתנו לא בחר בטלטלות השנה החולפת, והן גבו מחיר גם בשדה העסקי, אבל החֶסר הוא גם הזדמנות: הזדמנות לצמיחה, לשחרור מכבלי העבר ולחשיבה ארגונית שלרוב לא נוכחת בשגרת העבודה היום יומית.

אספנו כמה נקודות לחשיבה ודיון, ברוח החג:

  • "עבדים היינו". בני ישראל נדחפו לצאת ממצרים כשהעבדות הפכה קשה מנשוא. למה אתם עבדים? לאיזה פחדים, אקסיומות, מנהגים, מוסכמות? לו יכולתם לבנות מפת דרכים למחלקה שלכם, לצוות, לחברה- מה היא הייתה כוללת? בדרך כלל מטרות ויעדים נבנות כמו פאזל, בתוך מסגרת של נתונים שמסמנת את גבולות האפשרי. מסגרת מטושטשת גורעת מתחושת הביטחון אך יכולה להיות גם משחררת, לאפשר תרגיל בחשיבה חופשית שבודקת מה רצוי ולא מה אפשרי.
  • עכשיו כששרטטתם לעצמכם את הארץ המובטחת עולה השאלה- מהו המדבר המשתרע עד אליה? באילו טריטוריות אתם צפויים לתעות? מה אזורי הסכנה בהם תוכלו ללכת לאיבוד? כמה זמן, משאבים, עבודה קשה, הקרבה ואמונה דרושים לכם? למי אתם זקוקים יחד אתכם במסע? איזה צידה תיקחו לדרך? ואיזה משקל עודף תשאירו מאחור?
  • איזה מן הנהגה אתם רוצים להוות? ומן הצד השני, אחרי איזה מנהיג הייתם מוכנים ורוצים לצעוד? איך תשמרו על כיוון נכון, ואיך תוודאו שלא תצעדו לבד בדרך שסללתם? בני ישראל תעו במדבר ארבעים שנים רצופות משברים ופילוג. מה תעשו כדי לשמור על האנשים שלכם חזקים, מאוחדים, עם נחישות, כוחות ואמונה? איך תוודאו שילכו אחריכם במדבר בלב שלם, איך תדאגו להם שם, איך תחזקו גם את אלה שהדרך קצת יותר קשה עליהם?

 

שיהיה לכולנו חג שמח, חג של חירות אמיתית.

עדה וצוות "מצבים"

תגובות לכתבה
+ הוסף תגובה

הוספת תגובה חדשה

רוצה להצטרף לשיח?

אשמח לקבל את תגובתך!

Comments are closed.