איך מתמודדים עם פחד וחרדות במציאות ביטחונית מורכבת?

לצערנו, אנחנו שוב נמצאים במצב של עימות והסלמה ביטחונית, כשדרום הארץ ומרכזה נמצאים תחת מתקפה. שוב צפים ועולים, באופן טבעי, מתחים, פחדים וחששות.

כשמתרחש מצב חירום כמו מצב בטחוני-מדיני, טבעי שאצל העובדים יעלו פחדים ואף חרדות והאווירה והתפקוד בארגון יושפעו מכך. פחדים הם תגובה נורמלית בהחלט למצב הלא נורמלי שבו אנו נמצאים, אך מטרתנו היא לנסות ולא להגיע למצב של חרדות ופוסט טראומה שיכולים להתבטא אצל אנשים מבוגרים בסימנים של חוסר רצון לקום מהמיטה, הסתגרות וניתוק מהסביבה, הימנעות מעבודה ומפעילויות – או לחלופין דחף בלתי פוסק לדבר, קוצר נשימה ודופק מהיר שאינם חולפים.

מה ניתן לעשות כדי להתמודד היטב עם תגובות חרדה?

מה עושים כשצריך לעבוד בזמן מלחמה תחת אש?
איך מתמודדים עם פחד וחרדות בקרב עובדים בארגון, במציאות ביטחונית מורכבת?
בהיעדר מענה למצוקות הנפשיות, צפויים לצוץ קשיים בתפקוד: ברמה האישית והארגונית.
להתערבות מוקדמת יש חשיבות עליונה, לכן הכנו לכם מספר כלים שיסייעו לעובדים שלכם להתמודד ולתפקד כבשגרה:

⦿
בראש וראשונה בתקופה כזאת אנחנו צריכים לדאוג לביטחון הפיזי, להישמע להוראות פיקוד העורף וכו'. חשוב לבחור פעילויות שמותאמות לאזור שבו אנחנו נמצאים ולתנאים המשתנים בסביבה שלנו.
⦿

דברו על זה – המחשבה על הימנעות מדיבור על המצב עד שהמחשבות ייעלמו שגויה, ויכולה רק להגביר את החרדות. דברו עם הקרובים אליכם, הוציאו מה שעל לבכם, והישארו מחוברים לסביבתכם ולמשאבי התמיכה שלכם.

⦿

אל תסתגרו – התבודדות וניסיון להתמודד לבד עם הדאגות רק מעצימה אותן. השתדלו,עד כמה שניתן, להיות בסביבת אנשים. ככה תוכלו לווסת את המטען הפנימי שבונה את הלחץ הנפשי.

⦿

פעולות הסחה – צאו לעבוד, פנקו את עצמכם, בלו עם אנשים שאתם אוהבים. הפעילות המסיחה מאפשרת עיסוק בדברים החיוביים שיש לחיים להציע. מחקרים מוכיחים שבזמן שהמוח עסוק בגירויים חיוביים חיצוניים – פעילות המערכת הפנימית שלו, שמתמודדת עם אי הוודאות והחרדה, מושתקת או מופחתת ברמה ניכרת.

⦿

הרפיה – הרפיה באמצעות נשימה היא כלי נהדר. האזינו למוזיקה שאתם אוהבים, עשו מדיטציות או יוגה, התפללו. כל אלה תורמים להסחה ולהרפיה, ויש להם השפעה על הפחתת מפלס החרדות.

⦿

הימנעות מאלכוהול ומעישון – הגברת צריכת אלכוהול וניקוטין נראית, לכאורה, כפעילות מסיחה, אך בפועל היא "מנתקת", ואינה מאפשרת עיבוד של רגשות. בסופו של דבר העיסוק הזה רק מביא להחמרת החרדות ועדיף להימנע. אם הפסקתם לעשן עשו כל מאמץ שלא לחזור לזה.

⦿

פעילות גופנית – הרבו בפעילות גופנית שתורמת גם לשריפת קלוריות, וגם משחררת אנדורפינים (מעבירים עצביים בעלי אפקט מרגיע, משחרר לחצים ומשפר מצב רוח).

⦿

פנייה לעזרה מקצועית של חברת מצבים – אם אתם מרגישים שקשה לכם להתמודד עם המצב בכוחות עצמכם, אל תהססו לפנות אלינו לעזרה מקצועית. בצוות שלנו יש אנשי מקצוע שמומחים בשיטות טיפול שמותאמות במיוחד לחרדות.

בתקווה לתקופה בטוחה ורגועה לכולנו.

אל תהססו, פנו אלינו בכל שאלה או התלבטות שקשורות להתמודדות הנפשית של עובדיכם עם המצב הביטחוני המורכב.

לעזרה ראשונה במצבי חירום התקשרו או לחצו >

לרשותכם בכל עת ובכל מצב – עדה וצוות "מצבים"

תגובות לכתבה
+ הוסף תגובה

הוספת תגובה חדשה

רוצה להצטרף לשיח?

אשמח לקבל את תגובתך!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked