איך להתמודד עם בהלת ה'קורונה'?

הדיווחים על התפרצות נגיף ה'קורונה' בעולם ובארץ עלולים לגרום לחרדות ולחצים בקרב עובדי הארגון ובני משפחותיהם.
זאת מאחר שמעבר לחשש לפגיעה מבחינה פיזית/  בריאותית, שטבעי שיהיה, הקורונה מביאה איתה גם השלכות אחרות כגון נזק נפשי וחרדה שנובעות בעיקר מתחושות של חוסר וודאות, אובדן שליטה וחוסר אונים ולא קשורות בהכרח לסיכון המציאותי.

מהם התסמינים של לחץ וחרדה?
​​

1. סימנים פסיכולוגיים. הופעה של תסמינים כגון: פסימיות, תסמיני דיכאון, חוסר ריכוז, דאגה מופרזת וחוסר שקט. במקרה של הקורונה, סביר להניח שנרגיש פחד מהתפרצות הנגיף ואף פחד מהחרדה עצמה. אנחנו עלולים להרגיש גם כעס על אופי התנהלותם של הדברים על ידי הגורמים השונים ואף על אנשים אחרים שלתחושתנו לא מבינים אותנו.
​​
2. מחשבות. חרדה מתאפיינת במחשבה קטסטרופלית שמשהו נורא עומד לקרות. המחשבות בדרך כלל חוזרות על עצמן וגורמות לנו להיות בטוחים שתרחיש האימים עומד לקרות בוודאות והופכות להיות טורדניות ומפריעות לתפקוד הרגיל.
​​

3. סימנים התנהגותיים. כאשר אנחנו בחוסר וודאות, לרוב נחפש מידע אינסופי על הגורם המהווה איום, במטרה לנסות ולפתח שליטה בסיטואציה, לכאורה.
​​

4. סימנים גופניים. במצבים בהם החרדה גוברת יופיעו סימנים כמו דפיקות לב מואצות, זיעה, קשיי נשימה, קשיים בשינה, הפרעות אכילה, כאבי ראש ותחושת מועקה בחזה או בבטן.

​​ברמה האישית יש כמה דרכים להתמודד עם הלחץ והחרדות:
​​

• להקפיד על אורח חיים בריא – תזונה בריאה, פעילות ספורטיבית קבועה ושינה מספקת. כך נחזק את המערכת החיסונית שלנו וגופנו יוכל להתמודד טוב יותר במצבי לחץ.
​​

• לשמור ככל האפשר על שגרת החיים ועל קשר עם הקרובים לנו ולדאוג לשלב פעילויות מהנות בתוך סדר היום וסדר השבוע שלנו. האזנה למוזיקה, קריאת ספרים, טיולים בחוץ ועוד.
​​

• נסו לקבל את הדברים שלא בשליטתכם כפי שהם ולהתרכז בדברים שיש לכם עליהם שליטה.

​​• נסו להתרכז בחשיבה חיובית ולהישאר אופטימיים.
 לעתים, שיחה עם מישהו אחר כמו חבר, או עמית לעבודה תעזור לכם לראות דברים מתוך פרספקטיבה שונה ופחות מלחיצה.
​​

וכיצד נוכל לסייע לעובדים שלנו ברמת הארגון?
​​

חשוב בראש וראשונה לזכור שהחרדות הן סובייקטיביות ועלינו כמנהלים לכבד את דרכי ההתמודדות השונות של כל עובד ועובדת, גם אם לנו אישית זה נראה קצת מוגזם. יש להיזהר מביקורת או שיפוטיות ולזכור שכל אדם בנוי ומגיב אחרת.
​​

• עבודה מרחוק וצוותים וירטואליים – מעבר לאוכלוסיות רגישות (נשים בהריון, עובדים מבוגרים) או כאלה שעם מערכת חיסון חלשה כדאי לשקול, באם אופי העבודה מאפשר זאת, לתת גם לאותו חלק מהעובדים שחושש מסיבות שונות להגיע לעבודה. אפשרות לעשות ככל הניתן את העבודה מרחוק.
​​יחד עם זאת, גם אם הניהול נעשה מרחוק, חשוב להתייחס לעובדים אישית, לשאול לשלומם ולדאוג לשמור על קשר רציף מבחינת הציפיות והשגת היעדים שהוצבו.
​​
​​• פס
ק זמן לרגיעה – המליצו לעובדים שלכם לקחת מדי פעם פסק זמן לרגיעה של כמה דקות מה שיכול לסייע בהפחתת חרדות ולעזור לחוסן שלהם.

​​• אם אתם כמנהלים מזהים חלק מהסימנים האלה אצל העובדים ואתם שמים לב שההתנהגות שלהם אינה כתמול שלשום, הזמינו את העובד לשיחה ונסו להבין מה מעיק עליו והאם יש משהו שאתם יכולים לסייע בו. והיה ואתם מתרשמים שיש קשיים רגשיים ונפשיים שמשפיעים על העובד ושאינכם יכולים לתת את המענה המתאים, המליצו לו לפנות לעזרה מקצועית.
​​

אנחנו בצוות מצבים ערוכים לסייע במצבי לחץ וחרדה ונשמח לעזור לכם ולעובדיכם בהתמודדויות השונות.
​​

בתקווה לימים בריאים ושקטים.
עדה וצוות מצבים.

תגובות לכתבה
+ הוסף תגובה

הוספת תגובה חדשה

רוצה להצטרף לשיח?

אשמח לקבל את תגובתך!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *