איך לנהוג ולהקל על עובד בתקופת האבל?

אובדן של בן משפחה קרוב הוא משבר אישי מהסוג הקשה והכואב ביותר. כארגון, אנחנו יכולים לסייע לעובד בתקופת אבל ברמה הפרקטית במתן הזכויות, כמתחייב בחוק ואף מעבר לכך, וברמה הרגשית בהתייחסות מכילה, סבלנית ומחזקת.

קבלו מספר עצות לטיפול בעובדים המצויים באבל:

  • צרו נוהל "עובד באבל" – הנוהל יכלול את רשימת הפעולות שיש לעשות מיד עם היוודע שעובד החברה נכנס לאבל. ישנם ארגונים בהם יש "פרוטוקול אבל" הכולל פרסום מודעה בעיתון, העמדת אוטובוס לרשות משתתפי הלוויה וסיוע בציוד הנדרש לשבעה, כמו כסאות פלסטיק וכלים חד פעמיים. בחברות אחרות אף ניתן מענק כספי מסוים לכיסוי הוצאות המשפחה האבלה. כמובן שהכל צריך להיות בשיתוף עם בני המשפחה.

עם קבלת הידיעה:

  • הפעילו את נוהל "עובד באבל" תוך גילוי רגישות למצב המשפחה הספציפית וצרכיה. כאשר האווירה בארגון פתוחה מספיק אפשר וכדאי לשאול את העובד למה הוא זקוק.
  • בררו עם העובד האבל מה עמדתו לגבי שיתוף עובדי החברה האחרים בדבר האובדן ורק לאחר מכן, וברשותו בלבד, פרסמו את ההודעה בצינורות המקובלים.
  • הפעילו שיקול דעת – בני זוג שאינם נשואים, גבר שגרושתו ואם ילדיו נפטרה, מות בן/בת הזוג של אחד ההורים ואפילו פטירת חבר קרוב – ישנם מקרים בהם על פי החוק היבש אין העובד מחוייב לשבת שבעה אך ניתן, בהתאם לנסיבות, לגלות רגישות ולאשר לו 7 ימי חופשה על חשבון מקום העבודה.

במהלך השבעה:

  • ניחום אבלים – פרסמו בחברה הודעות לגבי מועד הלוויה ומקום השבעה ועודדו בפועל את העובדים המקורבים להגיע לניחום האבלים.
  • המנעו מלפנות אל העובד בנושאי עבודה בעת יציאתו לחופשת האבל, למעט מצבי חירום בהם איש מלבדו אינו יכול לעזור.

לאחר חזרת העובד לעבודה:

  • התחשבות בעובד – עם חזרתו לשיגרה יש להתחשב בעובד תוך לקיחה בחשבון שהוא אינו כתמול שלשום. יש להתחשב בתהליך שהוא עובר, תוך גילוי עירנות לקצב חזרתו לתיפקוד במקביל לתשומת לב מצידכם שהעבודה אינה נפגעת.
  • בירור צורך בשינוי – במידה וזיהיתם שהעובד מתקשה לחזור לעצמו, זמנו אותו לשיחה ובדקו האם יש מקום להציע לו לערוך שינוי כלשהו בתפקיד, או אולי בשעות העבודה. כל זאת כמובן בהתאם לאילוצי העבודה ולאפשרויות העומדות לרשותכם.
  • סיוע נפשי – בדקו בעדינות האם העובד זקוק לסיוע נפשי. במידה וכן עודדו אותו לקבל עזרה זו בהקדם האפשרי.

לסיום, אני מצרפת לכם קישור למדריך קצר למנחם אבלים

http://www.orenrotem.co.il/?page_id=86

אשמח אם תשתפו אותי כאן למטה בתגובות, בנסיון שלכם בתמיכה בעובדים מארגונכם שחוו אבל.

 

לרשימת תהגובות הקש על 'הוסף תגובה'

תגובות לכתבה
+ הוסף תגובה

הוספת תגובה חדשה

רוצה להצטרף לשיח?

אשמח לקבל את תגובתך!

Comments are closed.