כיצד מפענחים את מצב העובדים ממרחק?

ללא התראה מוקדמת נכפתה עלינו מציאות חדשה, שחייבה חברות לשנות בזריזות את מודל העבודה הקיים, ולהסב אותו למודל עבודה מרחוק. השגרה החדשה הונחתה עלינו ללא מרווח זמן להסתגלות, כשלמידת המודל מתבצעת תוך כדי תנועה.
על פניו, יצר המודל המרוחק מעין "שקט ארגוני", שבו כל אחד מהעובדים מבצע את חלקו. אלא שמראית העין אינה בהכרח מתיישבת תמיד עם מה שמתרחש מאחורי תקשורת האונליין המרוחקת ולא פעם מסתיר בחובו אותו שקט שבר שמתהווה לו לאיטו. ואם לא ניישר אליו מבט הוא עשוי לצמוח ולתפוח, ואף להתגלות כנפיץ.

מחוברות בין עובדים: להקשיב מרחוק ולייצר קִרבה

שגרת העבודה החדשה, שמתאפיינת במודלים של עבודה בקפסולות או בעבודה מרחוק, לצד גיוס של עובדים חדשים, מייצרת מציאות שמחזקת את הניכור ואת הריחוק הרגשי והחברתי.
עובדים חדשים נקלעים לתוך שגרת עבודה, ללא אפשרות לייצר קִרבה כלשהי עם אנשי הצוות הוותיקים. לצד זה, גם העובדים הוותיקים מדווחים לא פעם על תחושה דומה.
"ההרגשה היא שהפכנו לחברה שמורכבת מרובוטים", כך תיאר את תחושתו אחד מהעובדים בחברת הייטק. כיום בולטים בחסרונם פינות הקפה, הצחוקים, היכולת להיפגש בחוץ וללכת לאכול יחד, והחברותא שנוצרת במקום עבודה חי ונושם.

התקשורת בין עובדי החברה מתנהלת כיום בערוצים חדשים, שהממד החברתי והרגשי נגרע מהם בצורה גסה. אולם, אין הדבר אומר שבלתי אפשרי לייצר את אותה קרבה באמצעות ערוצי תקשורת חדשים, שיובילו למחוברות בין העובדים לבין המנהלים.

להלן מספר נקודות מרכזיות, שעשויות לעודד תקשורת מיטבית:

  • שינוי הגישה – מנהל משימתי בתוספת של היבט חברתי־אישי
    הגישה הניהולית המשימתית אינה חייבת לשנות את מהותה ב־180 מעלות. שינוי קל יכול לשנות את תמונת המצב. חשוב להבין, שאם עד כה מנהל משימתי התעכל בקרב עובדיו בשל הקרבה הפיזית, תחושת הניכור מתעצמת כשהממד הפיזי מתפוגג.
  • שיחות משוב כחלק מהשגרה השוטפת
    שיחות המשוב הן אמצעי תקשורת נהדר, שבהן המנהל והעובד מנהלים שיחה שחלקה פורמלית וחלקה לא. הגברת תכיפות המפגשים הללו בתקופה זו עשויה לחזק את התקשורת, ולהגביר את תחושת המחויבות של העובד לעשייה בחברה.
  • לפתוח ערוץ של "דלת פתוחה" בגבולות ברורים
    אין הכוונה לייצר פלטפורמה של שיח בלתי נגמר על תחושות, אלא לייצר הזדמנות ולעודד את העובדים לפנות בנושאים שאינם פורמליים. גם כאן המטרה היא לייצר מחוברות בין המנהל לבין העובד. המנהל יכול לפתוח חלונות של "קפה בוקר", או חלונות מסוימים מוגדרים ביומן שבהם הוא פותח וידאו ועובדים יכולים לפנות אליו ישירות.
  • פעילויות גיבוש בין העובדים
    קיים אתגר ברור בעניין כיום, ולמרות זאת ניתן לייצר מפגשים חברתיים בתקשורת האונליין. לדוגמה, הרמת כוסית לקבלת עובד חדש בתוספת עדכונים מהשטח [מייצר תחושת שותפות של העובדים עם המידע שנמצא מאחורי הקלעים]; פעילות חברתית משותפת בצוותים, כגון: סדנאות וירטואליות, "פינות קפה" בשעות מסוימות, שולחנות עגולים, או שיח פתוח בין העובדים על נושא חברתי נבחר.
    בנוסף, מומלץ לעודד גם מפגשים פיזיים בהתאם למגבלות הממשלתיות – בקבוצות קטנות או בזוגות; במקומות פתוחים ומרווחים

המחוברות לעובדים ידועה כבעלת תרומה רבה לחברה או לארגון, כאשר צו השעה קורא כיום לחדד עוד יותר את הפוקוס ולפעול במלוא המרץ ליישומה. המטרה היא לחזק את תחושת השייכות והתקשורת בין הדרגים השונים בחברה.

אומנם תקופה זו מציבה בפנינו אתגרים שונים, אולם לא מעט מהם כבר חצינו. לכן, אין סיבה שלא נצלח גם את האתגרים הבאים.

צוות "מצבים" שמח תמיד לעמוד לרשותכם, ולסייע לכם בהתמודדויות השונות עם אתגרים ועם משברים. וכך גם כעת, כשהמשבר הפך למעין שגרה חדשה.

בברכה, ובתקווה לימים קלים יותר,
עדה וצוות "מצבים"

תגובות לכתבה
+ הוסף תגובה

הוספת תגובה חדשה

רוצה להצטרף לשיח?

אשמח לקבל את תגובתך!

Comments are closed.