שגרת חיים בזמן משבר

כבר ידענו מלחמות ומשברים, חיינו במצבי חירום ואתגרים, אולם מה שזימנה לנו שנת 2020 – כזה עוד לא היה לנו.

המשבר הנוכחי נמשך ונמתח, וקצו לא נראה באופק. בלי ששמנו לב (אבל שמנו לב לכל רגע, כמובן) השגרה שהייתה חיינו והיכרנו כל כך טוב, עם כל העוגנים המוכרים, הצפויים והידועים שלה, איננה.

אז איך מייצרים ומשמרים שגרה במצב שבו היא בכלל לא קיימת?

בעבר היו לנו נקודות עוגן ברורות – אחרי החגים, בתחילת העונה, בסוף העונה, אחרי יולי-אוגוסט וכו'. כיום הדבר היחיד שקבוע הוא השינוי, והעובדה שאי אפשר להיצמד לתכניות משום שבכל רגע הכל יכול להשתנות.

מה ניתן לעשות כדי ללמוד לחיות בצורה הזאת לאורך זמן? הרי כל התחזיות, הקודרות והאופטימיות כאחד, מבשרות לנו על הצורך ללמוד לחיות לצד הקורונה, ולהבין שחלקים נכבדים ממה שהיה בעבר – לא ישובו להיות עוד.

כולנו באותה הקלחת, אין פה שום חדש, אולם אצלכם, מנהלים יקרים, המצב מורכב אפילו יותר. נוסף על אי הוודאות הכללית – לכם נוספות המשימות שמוטלות עליכם ביחס לעובדים ולרווחתם – וכל זה מתווסף לבית, למשפחה, לחיים האישיים שסגורים בעיקר בין ארבעה קירות, לחלוקת זמנים אישית וכמעט בלתי אפשרית, לשעות עבודה אינסופיות שלא פעם נגררות אל השעות הקטנות של הלילה.

איך לוקחים את התקופה הזאת ולומדים ממנה מסר חשוב ומשמעותי לחיים שלנו? 

בניית חוסן

כשאנחנו מדברים על חוסן נפשי הכוונה היא ליכולת ההתמודדות שלנו, לידיעה שאי וודאות היא חלק מהחיים, והחוזק שנמצא בתוכנו ומאפשר לטלטלות לקרות – בלי להוציא אותנו מאיזון באופן שמייצר נזק.

כשיש לנו חוסן נפשי אנחנו יכולים להיערך, וללמוד איך לחיות בשגרת משבר.

אז איך עושים את זה בפועל?

הנה חמש עצות מעשיות:

  • עוגנים בסדר היום: גם כשעיקר העבודה נעשית מהבית, כדאי לחזור לעבוד עם יומן, ולשבץ בו את הדברים הקבועים במהלך יום העבודה שלנו- פגישת בוקר, שיחות טלפון, מענה לאי-מיילים, ישיבות זום וכדומה. כדאי לייצר זמן קבוע עד כמה שניתן לפגישות או פעולות חוזרות.
  • לדעת לדאוג לעצמי: זה הזמן להקפיד ביתר שאת על תזונה מותאמת, משמחת ומדויקת, על תנועה בזמנים קבועים וקצובים (למשל – כל ארבעים דקות לקום ולהסתובב במרחב למשך שלוש דקות), לתאם לעצמכם שיחות עם אנשים אחרים – קולגות, חברים, בני משפחה שאינם גרים איתכם באותו הבית. והכי חשוב – זכרו לנשום, והזכירו לעצמכם שגם זה לטובה, גם המשבר הזה יחלוף בסופו של דבר.
  • פיתוח מערכות יחסים: לא לחינם נאמר שלא טוב היות האדם לבדו. אנחנו יצורים חברתיים וחברותיים, במצבים שבהם נמנעת מאיתנו הקרבה האנושית שלה אנחנו רגילים וזקוקים – האתגרים יכולים לצוץ מכל מני מקומות – אפילו כאלה שעל פניו נדמים כלא קשורים. ובדיוק כמו שאנחנו זקוקים לחברה, שיתוף וחברות, ככה גם העובדים שלנו. צרו קשר עם האנשים בסביבתכם, דברו עם העובדים שלכם, שאלו לשלום הלקוחות והספקים. – הרעיפו תשומת לב שתמלא אתכם ואת הצד השני בחוויה טובה של תקשורת מחזקת.
  • לפעול עכשיו! לא לחכות לרגע המתאים, אין רגע כזה, כל רגע מתאים ולא מתאים באותה הרמה. הסכימו להיפרד מתפיסת ה- "זה לא מתאים עכשיו, נחכה עד ש…" אין לדעת מתי רגע מתאים יותר יגיע.
  • תכנון עם גמישות: המשיכו לתכנן, להציב יעדים ומטרות, וקחו בחשבון שהדברים נזילים ויכולים להשתנות. זה זמן מעולה לתרגל גמישות מחשבתית, שוב ושוב, ועם זאת – להמשיך להתקדם לעבר המטרות שמובילות אתכם. זאת מהות החוסן!

גם את התקופה המאתגרת הזאת נצליח לעבור, ואין סיבה שלא תצליחו לעבור אותה בצורה הטובה ביותר.

צוות "מצבים" תמיד שמח לסייע לכם בכל התמודדות עם אתגרים ומשברים, גם עכשיו, כשהמשבר הפך לשגרה והשגרה שלנו היא המשבר עצמו.

בברכה, ובתקווה לימים קלים יותר,

עדה וצוות "מצבים"

תגובות לכתבה
+ הוסף תגובה

הוספת תגובה חדשה

רוצה להצטרף לשיח?

אשמח לקבל את תגובתך!

Comments are closed.