בדידות בצמרת – חרדות ודיכאון אצל מנהלים

בואו נודה על האמת, חרדה ודיכאון אצל מנהלים הוא נושא שלא נוגעים או מכירים בו מספיק. פעמים רבות מנהלים נתפסים בעיני העובדים והצוות שלהם כסופרמנים, כל יכולים, ואם נעצור ונבחן רגע את המצב באמת – נגלה שזאת לא בדיוק התמונה.

הפאסון, התפקוד והתסכול

לאחרונה יצא לי להתראיין לעיתון "גלובס", שהכינו כתבה מעניינת בנושא. דיברנו שם על אחת התופעות הבולטות מהם מנהלים סובלים, הבדידות הגדולה בצמרת כמקבלי ההחלטות ונושאי האחריות. חשבו על זה, לעובד מן השורה יש קולגות שאותם אפשר לשתף ברגשות ולשחרר קיטור, וכמנהל אין את הפריבילגיה הזאת. אי אפשר לשתף את העובדים, כמובן, מוכרחים לשמור על הפאסון, וגם את הקולגות אי אפשר לשתף משום שמוכרחים להציג תפקוד תקין. ולאן ילך מכאן התסכול שאיננו מוצא פורקן?

תמיד תחת העין הבוחנת

נוסף לסיר הלחץ הקיים, מנהלים גם נמדדים באופן בלתי פוסק, והתוצאות שלהם נגזרות, בדרך כלל, מתוצאותיהם של האנשים שעובדים תחתיהם. כמו כן, פעמים רבות נמצא בעמדות ניהול אנשים פרפקציוניסטים, שמלבד הציפיות החיצוניות שאחרים תולים בהם – יש להם גם ציפיות גבוהות מעצמם. וככה נמצא אותם משדרים ביטחון כלפי הכפופים להם והמנהלים שלהם עצמם בכל מצב, רק לא לפשל ולא לטעות. אנשים שמראש מכוונים גבוה הם אנשים שפגיעים יותר ללחץ וחרדה.

ומהן ההשלכות של סיר הלחץ הזה?

חרדה ודיכאון גורמים אצל חלק מהאנשים לתופעות פיזיות כמו כאבי ראש, הפרעות בשינה, בעיות עיכול ואכילה, ופגיעה בתפקוד בבית ובעבודה. אלה שמטפלים בעצמם יכולים לחזור לתפקוד מלא, ועם זאת אנחנו רואים גם מקרים שבהם אנשים מגיעים למסקנה שאולי התפקיד הבכיר חושף אותם לרמה גבוהה מדי של לחץ וחרדות שאינה מתאימה להם – והם מוותרים ופורשים מהתפקיד.

איך ניתן להקל את ההתמודדות עם חרדה ודיכאון אצל מנהלים?

  • ברמת הארגון, כשמזהים סימנים לכך שהתנהגות המנהל השתנתה ויש ירידה בתפקוד, מומלץ לזמן אותו לשיחה ולבדוק מה עובר עליו. אם ההתרשמות היא שיש עומס יתר ולחץ כדאי לבדוק יחד מה ניתן לעשות כדי להפחיתם (האצלת סמכויות, גיוס עזרה נוספת, שינוי תפקיד, הצמדת מנטור וכו').
  • כדאי לעודד להגביר את האיזון מבחינת השקעת שעות בעבודה לעומת מתן מקום לחיי משפחה ופנאי.
  • יצירת תרבות ארגונית שמעודדת פתיחות ושיתוף גם בקשיים וגם בכישלונות, תחקור ללא "תליית" האשמים, וזאת כדי שהמנהלים ירגישו פחות בודדים ולחוצים ויותר בטוחים לשתף גם בדברים הפחות מוצלחים. לא לחינם זוכים אירועי Fuckup Nights, בהם משתפים דווקא בכישלונות, להצלחה מדהימה.
  • וברמה האישית, חשוב להבין שאין שום מצווה או הכרח לשאת את הנטל הזה לבד. אפשר, כדאי וחשוב להתייעץ, לשתף, לטפל. ישנם אנשי מקצוע טובים שיכולים לסייע במצבים שכאלה, ולמנוע מכדור השלג לגדול, לתפוס תאוצה, ולהתרסק.

גם אצלנו, בצוות של "מצבים", אפשר למצוא מגוון רחב של אנשי מקצוע שיכולים לסייע בדיוק במצבים מעין אלה, נשמח לעמוד לשירותכם, לייעץ ולכוון.

לקריאת הכתבה המלאה ב"גלובס" בנושא חרדות ודיכאון אצל מנהלים >

שלכם,

עדה והצוות.

תגובות לכתבה
+ הוסף תגובה

הוספת תגובה חדשה

רוצה להצטרף לשיח?

אשמח לקבל את תגובתך!

Comments are closed.