האלימות שלא תמיד רואים – איך חשוב שניערך?

כמעט בכל יום אנחנו שומעים בתקשורת על מקרי אלימות מזעזעים, על נשים שנרצחות על ידי בני זוגן, ועל מקרי אלימות אחרים ואיומים במשפחה. רגע לפני היום שנבחר לציון העלאת המודעות והמלחמה בתופעת האלימות במשפחה – כדאי שנשים לב לסוגים שונים של אלימות, שלא תמיד נושאים איתם סימנים כחולים וניכרים לעין. איך אמורים מנהלי משאבי אנוש לפעול כשמגיע לידיעתם מצב שכזה במסגרת הארגון?

סוגי התנהגות אלימה

  • אלימות מילולית – שיח שאינו מכבד, שמייצר אווירה של השפלה, הקטנה ומחיקה. אלימות מילולית יכולה להתבטא בקללות, עלבונות ועוד. גם צעקות נטולות פרופורציות, התעמרות, פקודות, איומים, בוז או התעלמות. הקושי בזיהוי אלימות מהסוג הזה נובע כשמעשים מהסוג הזה מגיעים מאדם קרוב, בן משפחה. ההשפעה של אלימות מילולית מתמשכת עלולה להיות רחבת היקף וחמורה – כאב רגשי, אכזבה, עגמת נפש או אשמה, מצוקת דחק ומתח מתמיד, דיכאון ואפילו הפרעה פוסט -טראומטית.
  • אלימות נפשית ורגשית – חשוב להדגיש שהתעללות נפשית איננה התפרצות זעם מקרית, אלא התנהגות שיטתית בעלת דפוסים ספציפיים שנועדו להשיג שליטה על אדם אחר. האלימות הרגשית לובשת צורות שונות אך מטרתה אחת – שליטה שמחבלת בכבוד העצמי ובתחושת הערך העצמי של הקרבן. גם אם אין פגיעה פיזית, האמון העצמי והכבוד העצמי נעלמים, ומותירים את הקרבן מרוקן מעצמיות וחסר אונים.
  • אלימות כלכלית – מניעת הזכות מאדם לשלוט על המקורות הפיננסיים, הנכסים והמשאבים הכלכליים ששייכים לו. במקרים אופייניים של אלימות כלכלית, אחד מבני הזוג מונע מבן זוגו הוצאת כסף באופן כמעט מוחלט ללא אישור. שליטה והתעמרות מוחלטים בכל היבט של חופש בחירה כלכלי בחיים.
  • התעללות מינית – רבות נכתב ונאמר בשנים האחרונות על אלימות מינית, אולם עדיין יש לא מעט אנשים שאינם בטוחים במהות ההגדרה לאלימות מהסוג הזה. אם כן, אלימות מינית היא כל פעילות מינית או ניסיון לפעילות מינית, פיזית או מילולית, שנעשית באלימות או בכפייה, ללא הסכמתו או בניגוד לרצונו של קרבן האלימות. גם אם מושגת הסכמה שנכפית תוך איומים או הפעלת כוח .
  • הטרדה, מעקב,הגבלת החופש – סטוקינג פיזי, מחשבתי או מקוון – הוא התנהגות אלימה לכל דבר ועניין. כל מעקב אובססיבי שמטרתו ניטור, שליטה וטרור על הקרבן – מייצר את כל התגובות שנראות לעיל.

הפירוט שלפניכם הוא רק מבחר קטן של דוגמאות, לדאבוננו, קצה המזלג של סוגי האלימות הרבים והשונים שננקטים כלפי אנשים ונשים מדי יום ביומו. אלימות שאיננה פיזית יכולה לקרות, ולאסוננו קורית ממש, בכל מסגרת חיים – וגם בבית, בקרב המשפחה, במקום שאמור להיות המוגן והבטוח ביותר.

ישנם סימנים רבים לזיהוי או חשש שאיש צוות או עובד שלכם סובל מאלימות מכל סוג – הסתגרות, התנהגות אלימה שמופנית כלפי הסביבה, פגיעה עצמית, דיכאון, עצבנות, חילופי מצבי רוח קיצוניים ועוד.

מה עליכם לעשות, כמנהלים, אם אתם חושדים שאחד העובדים שלכם הוא קרבן לאלימות?

  1. בראש ובראשונה לא להתעלם. בדרך כלל תהיה הכחשה גדולה לבעיה וניסיון להדוף, במצב כזה צריך לנסות ולדובב קצת את העובד/ת, להבין את הסיטואציה שבה הם נתונים, לשקף ולעזור להם לקרוא לילד בשמו –אלימות. אפשר גם להדגיש שזה יכול לקרות אצל כל אחד, ללא קשר להשכלה, מעמד חברתי או כלכלי, ולכן אין מה להתחבא ועדיף לפעול.
  2. כדאי לדעת שבמצבים שבהם אנחנו נחשפים למידע בדבר התעללות או אלימות מכל סוג שהיא של אחד העובדים – אין חובת דיווח לרשויות. היוצא מהכלל הוא כשאנחנו יודעים שמדובר גם בקטינים שחשופים לאלימות או התעללות. יתרה מזאת, אין לנו שום רשות לגשת למשטרה ולהתלונן בשמם, משום שמרוב רצון טוב אפשר גם לגרום נזק.
  3. מה כן צריך לעשות? ליידע את העובדים בדבר מרכזים למניעת אלימות, ששייכים בדרך כלל לרווחה,הם אלה שמומחים בנושא ויכולים להציע פתרונות במקרים קיצוניים (מקלטים לנשים מוכות וכו'). והכי חשוב לעודד אותם לפנות ולקבל עזרה. קישור לרשימת המרכזים למניעת אלימות
  4. לתת גיבוי ככל האפשר, ולהתחשב ככל שניתן. לדוגמא, לתת לצאת לפגישות על חשבון העבודה אם יש צורך וכו'
  5. לקיים מעקב תקופתי, לשאול אם הנושא מטופל, אם יש משהו שאפשר לעזור, ולתת תחושה שאתם איתם.

אלימות בכלל ואלימות במשפחה בפרט הן תופעות שליליות שטומנות בחובן סיכון רב לשלומם הפיזי והנפשי של העובדים והעובדות שלנו, ותפקידנו לסייע עד כמה שניתן למיגור התופעה ולתמוך בקורבנותיה.

בצוות "מצבים" יש לנו מומחים בתחום האלימות ומניעתה, אתם מוזמנים להתייעץ איתנו כיצד להתמודד עם הנושא ואיך נכון להגיש עזרה.

נייחל למיגור התופעה כך שלא נצטרך בעתיד יום מיוחד לציון הנושא, ונשמח לעמוד לשירותכם בעת הצורך.

עדה וצוות "מצבים"

 

 

תגובות לכתבה
+ הוסף תגובה

הוספת תגובה חדשה

רוצה להצטרף לשיח?

אשמח לקבל את תגובתך!

Comments are closed.