כשהחיים הלחוצים מגיעים לעבודה

כדאי גם לעצור ולנשום

יש תקופות בחיים שבהן אירוע רודף אירוע, עוד זה מדבר וזה בא, ומצב שכזה בהחלט יכול לייצר עומס רגשי שעלול לפגום בתפקוד היומיומי.
מה עושים כשהריכוז נפגע במסגרת העבודה? ומה קורה כשעומס רגשי מחבל במהלך העבודה התקין?
נסתכל רגע על התקופה האחרונה במדינה שלנו – חזרנו לעבודה אחרי חג הפסח מיד לתוך תקופת ימי הזיכרון, סבב הלחימה האינטנסיבי האחרון ומעורר הלחץ בדרום, והחרדה מפני מה שיכול לקרות אם המצב שם ידרדר – איזה עומס של אירועים!
ונוסיף לזה אירועים אישיים ומשפחתיים שעלולים להגיע אלינו כמו מחלות, פרידות מורכבות או "סתם" קשיים רגילים שיש לכל אחד מאיתנו עם הבן או הבת הצעירים או המתבגרים שלו.
נכון, ישנה תפיסה רווחת שאין חדש תחת השמש, ושאנחנו, כישראלים, רגילים ומתורגלים בחיים תחת לחץ ומועקה, אבל בואו נודה על האמת – כולנו בני אדם וזה בערך הדבר היחיד שניתן להגיד על כולנו כמקשה אחת. כל אדם מגיב לרצף של אירועים אחרת, לכל עובד יש מודל עולם משלו, חוויות חיים שונות, אירועים משפיעים בחיים האישיים ותפיסת עולם ייחודית, ונצא מנקודת ההנחה שכל אדם מגיב אחרת לעומס ולסטרס הציבורי והאישי.

מה עושים כשהלחץ נותן את אותותיו במקום העבודה?

משימת הניהול מורכבת, בזה אין כל ספק. לעתים נוצרת הרגשה של הליכה על חבל דק או טיול בין הטיפות, כשעל כתפי המנהלים מוטלת המשימה לוודא שהתפקוד התקין של שחברה מתנהל כסדרו. ישנם עובדים שניתן לראות על פניהם ובהתנהגותם כשהם במצוקה, וישנם אחרים שמקפידים להשתיק אותה ולהחביאה היטב.

איך מוודאים ששלומם ובריאותם של העובדים נשמרת?

  • מזמינים: אפשר לייצר מצב של נגישות ודלת פתוחה לעובדים, להזמין אותם לקבוע פגישה לשיחה ושיתוף, להזכיר להם שאכפת לכם מה שעובר עליהם ושהם חשובים. לפעמים עצם ההזמנה לשיתוף מייצרת תחושת שקט נפשי ונראות.
  • משתפים: גם אתם, המנהלים, בני אדם, וגם אתם מרגישים את העומס. שיתוף שלכם יכול להקל מעט מהעומס.
  • מאפשרים: יותר גמישות בלוח הזמנים, והתחשבות בכך שלעובדים יש גם חיים אישיים ומשפחתיים, זמן פנאי שבו הם ממלאים תפקיד חשוב ונטענים באנרגיות טובות. למשל משתדלים,ככל שאפשר,שלא לקבוע ישיבות בשעות אחה"צ המאוחרות, משמשים דוגמה אישית ויוצאים יום בשבוע מוקדם יותר כדי להיות עם המשפחה,משתדלים שלא לפנות לעובדים בנושאי עבודה בשעות הערב ועוד.
  • מעודדים לבקש עזרה: אינכם לבד, מנהלים יקרים, ומשום שעבודה סוציאלית או מומחיות בתחום בריאות הנפש איננה תפקידכם המקצועי – עודדו את העובדים שלכם להגיע לאנשי מקצוע. אם יש לכם שירות תמיכה בעבודה מה טוב, ואם אין אצלכם שירות שכזה תמיד אפשר לעודד לפנות לאנשי מקצוע חיצוניים מצוינים, שיכולים לסייע להם להפחית מהעומס הרגשי – רגע לפני שהוא פוגם במהלך החיים וגם משפיע על העבודה.

אנחנו, ב- "מצבים", מאמינים במניעה. אני מאמינה שאין חובה להגיע למשבר כדי לקבל תמיכה, ומאמינה שכדאי שכל איש מקצוע יעשה את מה שהוא עושה טוב ביותר. בדיוק בגלל האמונה הזאת שלי ושל הצוות ב- "מצבים" הקמתי את מערך התמיכה והליווי למנהלים ואת מערך התמיכה לעובדים.

מוזמנים לפנות אלינו בכל התלבטות בנוגע לעובדיכם שמתמודדים עם עומס נפשי, ניתן לפנות ישירות לטלפון: 03-9021693 או במייל matzavim@matzavim.co.il

שנדע כולנו ימים שקטים יותר ומלאי ביטחון ונחווה פחות עומס רגשי,

צוות מצבים – ניהול משברים בארגונים, בהנהלת עדה דיבון

 

תגובות לכתבה
+ הוסף תגובה

הוספת תגובה חדשה

רוצה להצטרף לשיח?

אשמח לקבל את תגובתך!

Comments are closed.