המחלה שאפילו לא קוראים לה בשמה

על אף שעל סמך נתוני משרד הבריאות, ישנה מגמת ירידה מעודדת בשכיחות מחלת הסרטן ובאחוזי התמותה ממנה, התחושה היא שהמחלה מקיפה אותנו מכל עבר – בין אם זה בדיווחים בתקשורת על אנשים מפורסמים שחלו, ובין אם, חלילה, במשפחה הקרובה לנו ביותר, או ממש אצלנו.

איך נכון להתנהל, כמנהלים וכאנשי משאבי אנוש, כאשר נודע לנו שעובד/ת שלנו חלו במחלת הסרטן?  

איך מדברים על זה? – לצערנו, מסיבות כאלו ואחרות, ישנם אנשים המעדיפים להסתיר את העובדה שחלו בסרטן ולעיתים, גם בשיחות בהן עולה הנושא, נאמרת המילה "המחלה" במקום השם המפורש  – "סרטן". הצורך להסתיר ולטשטש את העובדות גוזל אנרגיות שיכלו להיות מנותבות לתמיכה מהסביבה ולכן ברגע שמשתפים אתכם אל תחששו לקרוא לסרטן בשמו, ולדבר עליו בטבעיות, כמו על כל מחלה אחרת. מצד שני במידה ומבקשים מכם לא להפיץ את הנושא בעבודה, עליכם כמובן לכבד את הבקשה ולשמור על הדיסקרטיות וצנעת הפרט של העובדים.

איך מגיבים להתנהלות העובד/ת? – חשוב להכיר בכך שכמו בכל משבר אחר, גם במקרה של מחלה קשה, כל אחד ואחת מתמודד עימה באופן שונה ויש לכבד כל דרך התמודדות שהיא. יש כאלו המנסים להמשיך בשגרת חייהם עד כמה שאפשר ולעומתם יש אחרים אשר אינם מסוגלים להמשיך לתפקד כמקודם. בכל מקרה. כבדו וקבלו כל דרך שנבחרה ואל תנסו לשפוט אותה ולהתייחס אליה בביקורתיות.

האם להתייחס לעובד/ת "כרגיל"? – מאחר וקיימת שונות גדולה בתכניות הטיפול וכן בדרך שכל חולה מגיב/ה לטיפולים, חשוב להתקדם כאן צעד אחר צעד, בהתאם למה שקורה בפועל. במקרים רבים העבודה מהווה את העוגן השפוי של החולה ואת המקום בו נמצאת המשמעות, בו ניתן להמשיך לקיים חיי החברה תקינים. יחד עם זאת, כאשר ישנם טיפולים קשים, למרות הרצון, אין מסוגלות לבצע ולעמוד ביעדים. יש למצוא פתרונות נקודתיים טובים דיים בכדי לוודא שהעבודה אכן מתבצעת וכראוי (להעביר משימות לחברי צוות אחרים, לדאוג להחלפה זמנית, להעביר זמנית לתפקיד אחר וכו').

איך אפשר לעזור? – רצוי לנקוט מצד אחד בגישה פרואקטיבית, כלומר לא לחכות רק ליוזמה של החולה. זאת משום שלעתים יש חולשה פיזית ונפשית ואנשים רבים נוטים להסתגר ולהימנע ממגע עם החברה. מצד שני חשוב להפגין רגישות ולא להפעיל לחץ של "העיקר להיות שמח". המטרה היא לתת את התחושה שאתם יחד עם אלה שחלו ועומדים לרשותם, אבל בקצב שלהם.

איך נותנים תחושת בטחון ומוגנות? – כאשר יש מלחמה על החיים, חשוב לכל אחד להרגיש שלפחות מקום העבודה שלו נשמר ויש פרנסה מובטחת לעצמו ולמשפחתו. לכן, מבחינת מקום העבודה, חשוב לאפשר ככל שניתן את קיומה של רשת הביטחון הזאת.

איך לשמור ולמקסם את זכויות העובד/ת? – לחולי סרטן, כמו גם לחולים אחרים, יש זכויות שונות מול המוסד לביטוח לאומי וגופים אחרים. חשוב להכיר את הזכויות האלה, המרוכזות באתר האגודה למלחמה בסרטן. יחד עם זאת, כל עוד זה אפשרי, המשכורת מעבודה עדיפה על קבלת קצבה וכמו כן יש לקוות שיש כיסוי ביטוחי נוסף (הקיים כבר במקומות עבודה רבים) שאיננו תלוי רק בקצבאות מטעם המדינה.

לסיכום

כאמור, במידה ומובא לידיעתכם שמי מעובדיכם חלה בסרטן מומלץ לכם להיעזר אישית לקבלת מידע, וגם להפנות אותם לאתר המצויין של האגודה למלחמה בסרטן www.cancer.org.il

זכרו שכל עובד ועובדת הם יחידים ומיוחדים וחשוב להתייחס למי שחלה במלוא הרגישות והאמפתיה ולהעניק לו את מקסימום הסיוע שאתם יכולים לתת.

אם יש לכם שאלות, או התלבטויות, הקשורות להתנהלות אל מול עובדים שלכם שחלו, אל תהססו וצרו איתי קשר בכדי שאוכל לייעץ ולסייע לכם.

רק בריאות ! והחלמה מלאה לכולם.

 לרשימת התגובות הקש על 'הוסף תגובה'

תגובות לכתבה
+ הוסף תגובה

הוספת תגובה חדשה

רוצה להצטרף לשיח?

אשמח לקבל את תגובתך!

Comments are closed.