כשעובד מאיים בהתאבדות

לאחרונה מגיעות אלינו פניות לא מעטות העוסקות בנושא רגיש מעין כמוהו – התאבדויות. לרוב מדובר בעובד, או עובדת, המאיימים בהתאבדות ומשתפים בכך את הקולגות שלהם, את הממונה הישיר, או את משאבי אנוש.

רקע אישי או מקצועי

במקרים רבים האיום נשמע בהמשך להודעת פיטורין שקיבלו העובדים מהארגון, אך לעיתים זוהי קריאת מצוקה בעקבות אירועים בחייו האישיים של העובד/ת. בכל מקרה ובלי קשר לנסיבות, כאשר נעשתה הבחירה לשתף במצוקה אנשים מהארגון, האבחנה בין האישי למקצועי הופכת פחות רלוונטית ומה שחשוב הוא להגיש לעובד עזרה במהירות האפשרית.

פתחתי את הבלוג הזה במטרה לשתף בידע המקצועי שלי ובחוויות העוברות עליי בעבודתי בסיוע לארגונים בניהול עובדים במצבי משבר. השבוע, כאשר הגיעה אלינו פנייה נוספת על עובדת שהשמיעה איומי התאבדות, לא יכולתי שלא להרגיש את הקושי העצום ותחושת חוסר האונים בה נמצאים הממונים עליה. המקרה הזה ליווה אותי גם מחוץ לשעות העבודה וחשבתי רבות אלו כלים אני יכולה לתת למנהלים הנתקלים בעובד המביע רצון להתאבד.

אין פתרון בי"ס

האמת היא שבמקרים כאלו, אין פתרון בי"ס, או כללי אצבע, שנכונים לכולם. אנחנו עוסקים כאן בסיטואציה של חיים ומוות ובאחד המצבים הקשים שאדם עלול להיקלע אליהם. אין כאן הכללות ואין חוקים – לכל מקרה יש את הנסיבות האישיות שלו ומה שהוכיח את עצמו במקרים קודמים, לא בהכרח רלוונטי גם לטיפול באירוע הנוכחי.
עקב כך יש לי רק המלצה אחת עבור מי מכם שנתקל (באופן ישיר או משמועות) בעובד/ת שהביעו רצון ליטול את חייהם: גם אם יש לכם ספק ברצינות האיום – אל תישארו עם הבעיה הזו לבדכם ואל תקבלו החלטות מבלי להתייעץ במומחה. הזמן כאן עלול להיות קריטי וההשלכות הרות אסון. לכן, אם שמעתם על עובד המאיים בהתאבדות, פנו מיד לקבלת יעוץ מקצועי ממומחה מיומן שיוכל להעריך נכונה את המצב וימליץ לגורמים המוסמכים מה יש לעשות.

אם יש לכם תובנות מנסיונכם בהקשר לאיומי התאבדות, אודה אם תשתפו אותנו כאן למטה בתגובות.

לרשימת התגובות הקש על 'הוסף תגובה'

תגובות לכתבה
+ הוסף תגובה

הוספת תגובה חדשה

רוצה להצטרף לשיח?

אשמח לקבל את תגובתך!

Comments are closed.