איך לשמור על דיסקרטיות בלי להרגיש לבד עם הבעיה?

על פניו נראה כי חשיבות השמירה על הדיסקרטיות ועל חסיון המידע האישי שמוסר העובד היא ברורה ואף טריוויאלית ומובנת מאליה. אך בפועל מפניות שמגיעות אלינו בנושא עולה השאלה האם שמירה מלאה על דיסקרטיות אומרת שמוטל על המנהל, שהעובד שיתף במצוקתו, להישאר לבד עם הדברים ולקבל את כל ההחלטות בעצמו?

לדוגמא: פנתה אלינו מנהלת משאבי אנוש שרצתה להתייעץ האם לשתף את אחד מהמנהלים בעובדה כי עובד שלו שוקל לרדת באחוזי המשרה מסיבות בריאותיות.
דוגמא נוספת: עובדת ששיתפה את ראש הצוות בעובדה שאושפזה על רקע נסיון התאבדות והשביעה אותו שלא יעביר את המידע לאנשים אחרים בארגון. הוא פנה לעזרתנו כיוון שלא היה בטוח שזה אכן הדבר הנכון לעשות.

בהקשר זה חשוב לדעת: מעבר להיבט המוסרי ולרצון לשמור על מערכת יחסים תקינה, שמירה על צינעת הפרט וסודיות בנוגע למידע הפרטי של העובד, היא גם אחת מזכויות היסוד הבסיסיות של העובד והיא אף מעוגנת בחוק. מכאן, שהפרת חובת הדיסקרטיות עלולה לגרום גם לתסבוכות משפטיות עבור המנהל והארגון כולו.

אז מה מומלץ לעשות כדי לשמור על דיסקרטיות העובד, 
אך יחד עם זאת לא להישאר, כאיש סודו, "לבד עם הבעיה"?

כאשר עובד נקלע למצוקה, המחוייבות שלנו לשמור על הדיסקרטיות שלו מתחילה כבר משלב אבחון הבעיה ונמשכת במהלך הטיפול בה ואף לאחר מכן. יש להקפיד שמידע אישי רגיש ישמר בצורה מאובטחת ככל האפשר.
כשעורכים עם עובדים שיחות בעלות אופי רגיש, חשוב לציין בפניהם שהמידע שמסרו ישמר אצלכם בדיסקרטיות, אלא אם כן ניתנה הסכמתם מראש לשיתוף של גורמים נוספים (מחלקת שכר, מנכ"ל וכד').
יחד עם זאת חשוב להבהיר שלא ניתן לשמור על חיסיון מלא ברגע שנראה שנשקף סיכון כלשהו לעובד, או לארגון. לרבות כמובן מקרה בו עובד העלה מחשבות אובדניות. במצב כזה, גם אם העובד "השביע" אותך שלא לשתף, עליו לדעת שלא יהיה מנוס משיתוף גורמים נוספים בארגון ו/או מחוצה לו (עובדת סוציאלית פנים ארגונית, משאבי אנוש, יועצים מקצועיים) בהתאם לצרכי המקרה.
כאשר הדיסקרטיות מופרת יש לעשות זאת רק אל מול הגורמים המוסמכים ולא להפיץ את המידע לעובדים נוספים בצורה חסרת אבחנה.

השמירה על דיסקרטיות העובדים חשובה מאוד אך יש לזכור שהימצאותך "בקו החזית", בכל הקשור לזיהוי ואבחון המצב המשברי בו נתון העובד שלך, אינה אומרת שנדרש ממך להתמודד עם מצב זה לבדך.
להיפך, החתירה לשיתוף פעולה והיכולת לרתום גורמים בארגון ומחוצה לו לטובת העזרה לעובד, מגדילים את הסיכוי שמצוקתו אכן תקבל את תשומת הלב הראויה והוא יזכה לקבל את הפתרונות הטובים ביותר.

אשמח שתשתפו ותכתבו כאן למטה אילו עוד סוגיות מעניינות אתכם בנושא השמירה על דיסקרטיות בטיפול בעובדים במשבר.

לרשימת התגובות הקש על 'הוסף תגובה'

תגובות לכתבה
+ הוסף תגובה

הוספת תגובה חדשה

רוצה להצטרף לשיח?

אשמח לקבל את תגובתך!

One thought on “איך לשמור על דיסקרטיות בלי להרגיש לבד עם הבעיה?

  1. אוסנת

    אין ספק כי עובדים רבים לא פונים לקבלת עזרה עקב החשש שסודותיהם לא ישמרו בדיסקרטיות המתבקשת.